Maandag 19 september
10:30 | 10:45 | 11:00 | 11:15 | 11:30 | 11:45 | 12:00 | 12:15 | 12:30 | 12:45 | 13:00 | 13:15 | 13:30 | 13:45 | 14:00 | 14:15 | 14:30 | 14:45 | 15:00 | 15:15 | 15:30 | 15:45 | 16:00 | 16:15 | 16:30 | 16:45 | 17:00 | |
Tivoli: Grote Zaal | Plenaire opening | Q&A met Carlo van Lienden | De route naar een circulair festival vanuit perspectief van de organisator | ||||||||||||||||||||||||
Tivoli: Hertz | Rondetafel gesprek programma impuls jongerencultuur | Vier innovaties die de poppodia en festivalindustrie zullen veranderen | POPnl presenteert: Talentontwikkeling: doorbreken in het live circuit | Hip Hop inclusion, Wanneer is de tijd rijp? | Dutch Night Time Alliance presenteert: Nachtcultuur voor beleidsmakers, van kraamkamer tot immaterieel erfgoed | ||||||||||||||||||||||
Tivoli: Cloud Nine | Cultuurloket DigitALL: de kansen van digitalisering voor jouw publiek | Een hybride toekomst voor artiesten en venues? | Immersive experiences: wat voegen AR, interactieve projecties en wearables toe aan live shows? | De virtuele venue: geen ontkomen aan? | Publieksontwikkeling: goeie bands boeken is maar half het werk | ||||||||||||||||||||||
Tivoli: Club Nine | Vanaf 2024 is het verbod op wegwerp plastic een feit; is iedereen er klaar voor? | Maak het onzichtbare zichtbaar! Hoe popconcerten en festivals toegankelijker worden voor mensen met een niet zichtbare beperking. | Wat is jouw publiek van de toekomst? | Podia en festivals op een kantelpunt? De resultaten van 5 jaar POPLIVE | Arbeidsmarkt - Inspiratiesessie Inzicht In Menselijk Kapitaal | ||||||||||||||||||||||
Tivoli: The Pit | Bedrijfspresentatie IT Efficiency: Wij zorgen voor succesvolle IT projecten in de cultuurbranche! | Bedrijfspresentatie MCKX/Showfigures: Wil jij meer inzicht in de cijfers van je organisatie of afdeling? Zo bereik je dat! | Bedrijfspresentatie: De Rotterdamse startup die het boeken van independent muzikanten en bands naar een hoger niveau tilt. | Smart Sessions; for the love of music. Nieuwe online verdienmodellen in een hybride toekomst. | Hoe zorg je voor een écht inclusieve organisatie? | ||||||||||||||||||||||
Tivoli: Pandora | Het Culturele Doelgroepenmodel: het segmentatiemodel voor de culturele sector | We need to talk: een gesprek over mentale gezondheid in de muziekindustrie | Arbeidsmarkt - De Digitale Transformatie impuls 2022 | Arbeidsmarkt - Werken met zzp'ers: wat kan er straks nog met de nieuwe kabinetsplannen? | |||||||||||||||||||||||
Tivoli: Pandora Foyer | Bedrijfspresentatie Arenametrix | Batterijen en accu's: een zegen of een gevaarlijke stof? | Op weg naar een Green rider voor de hele sector... een update | Een duurzame cultuursector? Dat doe je samen! | Meedenken over de toekomst van de popmuzieksector in Nederland? | ||||||||||||||||||||||
Social Impact Factory: Eventspace | Op weg naar vrienden en grotere gevers voor poppodia en -festivals! | Onafhankelijkere organisatie? Upgrade je exploitatie! | Creatieve toegankelijkheid: hoe toegankelijkheid leidt tot artistieke vernieuwing | Terugblik op het outdoor festivalseizoen 2022 | |||||||||||||||||||||||
Social Impact Factory: Berlin | Quiz: Arbeidsrecht voor de Poppodia en Festivals in twintig vragen | Onderwijs & opleiden, als middel en doel | Arbeidsmarkt – Permanente Professionele Ontwikkeling (PPO) – Jij kiest, wij faciliteren! | De loopbaan APK | Flexibel werk is mooi! Ontwikkelingen arbeidsrecht | ||||||||||||||||||||||
Social Impact Factory: Buenos Aires | Nieuwkomers betrekken als personeel en publiek - een praktische workshop | Celebrate Safe 2022-2025 | Een openhartig gesprek over zakelijk lenen in de cultuur | Horecaprijsstijgingen en inloopspreekuur | |||||||||||||||||||||||
Social Impact Factory: Seoul | Corona-branche-oplossingen in deze aanstaande winter | De geüpdatete arbocatologus, what's in it for me? | Op inschrijving: Wereldcafé Raad voor Cultuur #1: wat gebeurt er in de popsector dat van belang is voor de bestelherziening? | Op inschrijving: Wereldcafé Raad voor Cultuur #2: wat gebeurt er in de popsector dat van belang is voor de bestelherziening? | |||||||||||||||||||||||
Social Impact Factory: Singapore | Omgevingswet: het einde van mijn festival? | Veerkracht versus een beperkt eigen vermogen. Wat is eigenlijk een passende praktijk? | Nut en noodzaak van de nieuwe keurmerken van de branche | Vrijwilligerswerving met aandacht voor diversiteit en inclusie! | Intervisie voor vrijwilligerscoördinatoren | ||||||||||||||||||||||
Social Impact Factory: Sydney | Het exploitatiemodel voor evenemententerreinen | Music Declares Emergency | Gezond gehoor: stand van zaken, state of the art, WHO advies, aanstaande wetgeving??!! | Wat een weer was het weer | Arbeidsmarkt - Update ketentafel honorariumrichtlijnen popsector |
Presentatie
Mandy Woelkens zal onder andere de opening van het congres leiden en Gunay Uslu kort interviewen.
Keynote: Carlo van Lienden
Gaat de Metaverse jouw leven, onze sector en dus jullie organisatie veranderen? Carlo van Lienden geeft op een heldere, visuele en ook humoristische manier antwoord op deze vraag. Hij neemt je tijdens een ontdekkingstocht mee naar de échte Metaverse, verheldert onderweg termen als: artificiële intelligentie, virtual en augmented reality, game-technologie, virtual influencers, Web3, blockchain en NFTs. Dit alles toegespitst op onze sector die gewend is publiek te ontvangen voor een voorstelling, concert, clubnacht, festival of evenement.
maandag 19 september 2022 van 10:30 tot 11:15 uur
Presentatie
Gaat de Metaverse onze sector drastisch veranderen? Carlo van Lienden gaf bij de opening van het congres antwoord op deze vraag. Hij had het over de échte Metaverse, artificiële intelligentie, virtual en augmented reality, game-technologie, virtual influencers, Web3, blockchain en NFTs. Dat roept vast de nodige vragen op, daarom is er ook en Q&A sessie met hem georganiseerd.
Deelnemers krijgen een visie op de toekomst, die bruikbaar kan zijn voor organisaties bij het bepalen van hun positie in die toekomst.
Carlo van Lienden (Foresee)
Mandy Woelkens (LINDA.meiden)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:00 uur
Presentatie
Om een festival circulair te maken, moeten er over de schijven ‘energie', 'water', 'eten en drinken', 'grondstoffen' en 'reizen & transport’ flinke verbeteringen worden doorgevoerd.
Ridder Haspels technisch directeur van het in Amsterdam gevestigde Chasing the Hihat (o.a. Oranjebloesem, Lago Lago, De Zon, Georgie's, komm schon Alter) vertelt vanuit persoonlijke ervaring. Tegen welke uitdagingen liepen zij aan, welke oplossingen werden bedacht zodat dit goed past in hun missie om circulaire festivals neer te zetten.
Deelnemers krijgen een kijkje in de keuken van een festivalorganisator. Hoe wordt het toch flinke varken van het circulair organiseren gewassen?
Ridder Haspels (Chasing the Hihat)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:00 uur
Paneldiscussie
Herstel, vernieuwing en groei staan centraal in de Kamerbrief van 23 mei jongstleden van staatssecretaris Uslu (OCW). Dat is veelbelovend. Vertaald in middelen gaat het in 2022 structureel om €135 miljoen en daarna loopt het bedrag op naar €170 miljoen extra per jaar voor cultuur.
Een aanzienlijk deelbudget, 19,6 miljoen, is voor een programma impuls jongerencultuur. Voor de grotere steden (G4 en G40) komt er een regeling die activiteiten en vormen stimuleert van eigentijdse jongerencultuurbeoefening. Samen met andere overheden wil Uslu goed doordenken hoe het lokale cultuurklimaat voor jongeren ondersteund kan worden.
Tijdens het Congres Podia Festivals Evenementen organiseren we een rondetafelgesprek over dit programma. Wat hebben eigentijdse jongerencultuur makers nodig? Waar hebben gemeenten behoefte aan? Wat zijn de behoeften van organisatoren die in dit veld werkzaam zijn?
De aanwezigen gaan in gesprek met “de keten” van de jongerencultuur en gaan in op het belang ervan voor maker, gemeente, rijk, en organisator. Er wordt vanuit de verschillende perspectieven stil gestaan bij wat er goed gaaten wat er beter? Wat ontbreekt er? Wat heeft men van elkaar nodig om verbetering te bereiken?
Stefanie Weijsters (Gemeente Utrecht)
Eylem Tanir (Fonds Cultuurparticipatie)
Jorien Stravens (Popsport)
Marjolein Rietveld (Kunstbende)
Manu van Kersbergen (Manu van Kersbergen)
Halima el Ghamarti (Boks Jongerencultuurhuis)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:15 uur
Paneldiscussie
Als je op zoek bent naar nieuwe manieren om je evenement, festival of poppodium duurzamer en / of socialer te maken, sla dit onderdeel zeker niet over. Als stimuleringsprogramma is Innofest een welkome springplank voor innovatieve ondernemers die impact willen maken. Door in een zo realistisch mogelijke setting te testen halen ondernemers cruciale feedback op om hun producten verder te ontwikkelen. Met als einddoel het zetten van die succesvolle stap naar de markt.
> Reusable food packaging (Engelstalig)
> Bier dat het gesprek start rondom seksueel grensoverschrijdend gedrag
> Laaggeletterdheid bespreekbaar maken en ervaren met een VR bril
> Een fijnstofdetector.
Allemaal kant-en-klare innovaties, met een test record om het te bewijzen. Dus loop binnen, ontmoet hun makers en maak impact op jouw evenement! Of, als je zelf een innovator bent, loop gerust eens binnen! Misschien kunnen we je helpen met testen in 2023.
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Innofest.
Foto: Calluna Denkers
Michael Massa (Ozarka - Reusable food packaging)
Calluna Denkers (LUST - Bier dat het gesprek start rondom seksueel grensoverschrijdend gedrag)
Frederiek Mulder (LUST - Bier dat het gesprek start rondom seksueel grensoverschrijdend gedrag)
Peter Doorn (Blic VR (biblionetgroningen.nl))
Beate Stevens (AeroCount)
Linda Vermaat (Innofest)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:15 uur
Paneldiscussie
POPnl, Popronde, Kunstbende en Popsport hebben in het Convenant Talentwikkeling de ambitie uitgesproken om de keten van talentontwikkeling in de popmuziek te versterken en verder te professionaliseren. Centraal hierbij staat de positie van de muzikant. Wat vindt vindt hij/zij/x wat er nodig is om de carrière een vliegende start te geven? Wat zijn de belangrijkste elementen om succesvol te worden? Meters maken is een veelgenoemde voorwaarde tot succes. Maar de kleinere speelplekken staan onder druk, ook door de Fair Practice en Fair Pay discussie. Idealiter hebben we een circuit van kleine zalen waar acts zich kunnen ontwikkelen tot ze genoeg fanbase hebben opgebouwd om de overstap te maken naar de grotere zalen en in de tussentijd door redelijke betalingen ook financieel kunnen bouwen aan hun carrière. Maar de stap vanuit de talentontwikkeling naar een eigen clubtour blijkt een grote horde. We hebben allemaal behoefte aan veel Nederlandse acts die kaarten kunnen verkopen, maar de route om via het live circuit dat op te bouwen is een lastige. Hoe kunnen we met de talentonwikkelaars en de podia en festivals hier stappen maken? Welke investeringen zijn er nodig om nu, post-COVID, ons poptalent tot volle wasdom te laten komen.
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met POPnl.
Lars Kelpin (GRAP)
Rita Zipora (BAM Popauteurs)
Chris Moorman (Popronde / Welcome to the Village)
Erik Delobel (Hedon)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Paneldiscussie
Wie naar de hitlijsten wereldwijd kijkt kan er niet omheen, hip-hop is een van de meest populaire muziekstromingen van deze tijd. Toch zoeken popsector en mainstream muziekindustrie relatief weinig aansluiting met de hip-hop-cultuur. Waarom is hip-hop buitenproportioneel ondervertegenwoordigd op Nederlandse Podia, Radio, TV en festivals? In deze paneldiscussie toetsen wij in hoeverre deze waarneming klopt, gaan wij opzoek naar de oorzaken hiervan en ontdekken wij wegen, die tot meer verbinding kunnen leiden.
Dit gesprek is tot stand gekomen in prettige samenwerking met het Fonds Podiumkunsten.
Manu van Kersbergen (Manu van Kersbergen)
Conchitta Bottse (PAARD)
Simon Mamahit (Muzikant / Beatwise / Cultuur Oost)
Stefan Luschen (Poppodium de Meester)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Workshop
Deel 1: Wat doen de nachtburgemeesters en de nachtraden in Nederland? Waarom dient de nachtcultuur niet geïnstitutionaliseerd maar wel sterker ondersteund te worden vanuit Den Haag? Hoe wordt er lokaal, nationaal en zelfs intercontinentaal samengewerkt op het vlak van vergroting van veiligheid, groei van diversiteit en het ontstaan van maatschappelijke verbinding die mogelijk gemaakt wordt vanuit de nacht?
Deze duo sessie van 2x30 minuten bestaat in het eerste gedeelte uit vertegenwoordigers van Haarlem (Nadieh Bindels) Utrecht (Shaked Franke) en Groningen (Anastasija Zihareva).
Deel 2: Nieuw geld: Noordelijke brandstof voor de Nederlandse cultuursector.
Hoe zorgen wij ervoor dat creatieve ZZP’ers en niet-structureel gesubsidieerde organisaties ‘future-proof’ worden? Welke ‘bottom up’ initiatieven omtrent (nacht)cultuurfinanciering beginnen momenteel tot bloei te komen en kunnen eventueel de rest van Nederland ondersteunen? Vanuit Groningen en Friesland nemen Anastasija Zihareva (COSIMO Foundation - de matchmaker tussen culturele projecten en donaties uit het bedrijfsleven) en Henk Rigter (MooieDingenMakers - de matchmaker tussen creatieve ‘klussen’ en ZZP’ers) de zaal mee in hun Noordelijke ‘best practices’ waar heel Nederland uiteindelijk profijt van kan gaan hebben.
Deze sessie is tot stand gekomen door een bijzonder prettige samenwerking met Dutch Nighttime Alliance (http://dutchnighttimealliance.nl/), COSIMO Foundation (https://www.cosimofoundation.nl/) en MooieDingenMakers (https://www.mooiedingenmakers.nl/).
Anastasija Zihareva (Gespreksleider / COSIMO foundation)
Henk Rigter (Mooiedingenmakers)
Nadieh Bindels (Nachtwacht Haarlem)
Shaked Franke (Nachtoverleg Utrecht)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Presentatie
Cultuurloket DigitALL helpt culturele instellingen om de kansen die digitale technologie biedt, te blijven verzilveren. Om door te ontwikkelen wat de afgelopen jaren is ontdekt en ontwikkeld. En met name: om het publiek een geweldige ervaring te bieden, om nieuw en meer divers publiek te kunnen bereiken en om het contact met het publiek te versterken. Tijdens deze presentatie hoor je meer over het Cultuurloket DigitALL en geven we enkele voorbeelden van projecten die we ondersteunen.
Met: Tanja Zuijderwijk
Ontdek Cultuur loket DigitALL
Inspiratie voor het starten van digitale projecten en informatie over het nieuwe Cultuurloket DigitALL.
Tanja Zuijderwijk (Cultuurloket DigitALL)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:15 uur
Paneldiscussie
Presentatie van Hybrid Music Vibes, het ontwikkelprogramma met Eindhovense artiesten. Hiermee worden zij geholpen en gesteund bij het bouwen aan een duurzamere carrière door de inzet en het gebruik van online streaming kanalen, om een groter publieksbereik en additionele inkomsten te genereren. Het programma vermindert de kwetsbaarheid van artiesten voor het wegvallen van live inkomsten in de toekomst.
Inzichten, resultaten en best practices van hybride music performances.
Jos Feijen (Effenaar)
Tanja Mlaker (Stichting Cultuur Eindhoven)
Iris Penning (Iris Penning)
Jon Heemsbergen (gespreksleider, Art-up)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:15 uur
Presentatie
Hoe kun je nieuwe toepassingen zoals Augmented Reality (AR), interactieve projecties en wearables gebruiken voor live muziek performances? Wat betekent dit voor poppodia en -festivals? Dit voorjaar lanceerde multi-artieste Camilla Blue een uniek Augmented Reality project dat ze samen met Effenaar Smart Venue en Fontys ICT & Transmedia ontwikkelde. Bij de liveshows versterken de AR-technieken de boodschap en emotie van de songs. In deze breakout sessie vertellen Camilla Blue en haar team over hun ervaringen en de zaken waar je speciaal op moeten letten. Daarnaast komen ook inspirerende voorbeelden van andere artiesten aan bod, zoals het project van Chagall, waarin zij motion capture gebruikt om met haar beweging elektronische muziek, visuals en licht live aan te sturen.
Met: Chagall van den Berg ; Joyce Deijnen en René Bergmans
Ontdek hier Camilla Blue; Chagall en Brand Proposition
Inzichten in nieuwe immersive technologieën en toepassingen voor live shows, en hoe je daar als zaal aan kunt bijdragen.
René Bergmans (gespreksleider, Brand Proposition)
Joyce Deijnen (Camilla Blue)
Chagall van den Berg (Chagall)
Jan Smits (Inter)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Paneldiscussie
Hoe ontwikkelt livemuziek zich in de virtuele wereld en wat kunnen we ons daarbij voorstellen? Wat betekent dat voor artiest, publiek, podia en festivals?
Inzichten in en voorbeelden van ontwikkelingen in de virtuele wereld, en de impact daarvan op de (live) muziekindustrie.
Marnix van Gisbergen (BUAS)
Natasja Paulssen (4DR Studios)
Jos Feijen (Effenaar)
Jon Heemsbergen (gespreksleider, Art-up)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Workshop
Poppodia zijn waardegedreven organisaties. Alles begint bij de liefde voor de muziek. Maar goeie bands boeken is maar half het werk. De andere helft is volk in de zaal krijgen. De liefde die podia voor bands voelen, moeten ze ook voelen voor hun publiek. Dat is meer dan productmarketing. Publieksontwikkeling is het doorlopende en actieve werk van nieuwe publieken aan te spreken en op te kweken. In een poplandschap gedomineerd door headliners wordt het vermogen van podia om een eigen community op de been te brengen voor nieuwe acts steeds belangrijker. Maar hoe doe je dat? Ken Veerman leidde meer dan vijftien jaar lang Vlaamse cultuurhuizen (waaronder het Antwerpse poppodium Trix) en adviseert nu in binnen- en buitenland podia bij hun strategische plannen. Samen met de Europese koepel van grassroots venues Live DMA ontwikkelde hij the Try-Angle, een tool die Europese poppodia helpt bij het ontwikkelen van nieuwe publieksstrategieën.
Met: Ken Veerman
Ontdek meer op de site van Ken Veerman
Je krijgt inzichten in waarom klantenperspectief voor waardegedreven organisaties net dat ietsje anders werkt dan bij marktgedreven organisaties. En we bekijken welke impact dat heeft op de toekomststrategie van poppodia. We demonstreren daarbij ook de experimentele proefversie van de Try-Angle.
Ken Veerman (Ken Veerman)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Paneldiscussie
Vanaf 1 juli 2023 geldt er een verbod op wegwerp plastic, hergebruik wordt daarmee de nieuwe norm. Vanaf 1 januari 2024 moeten evenementenorganisatoren bekers en voedselverpakkingen hergebruiken, of hoogwaardig recyclen.
De zomer van 2022 ligt inmiddels (bijna) achter ons. We hebben gezien dat de meeste organisaties weten van de regeling. Er is ook veel ervaring opgedaan met herbruikbare en recyclebare bekersystemen. Dat is mooi, maar tegelijkertijd heeft nog niet iedereen gekozen voor een circulair systeem. In dit gesprek staan we daarom nog één keer stil bij de regelgeving. We bespreken de lessen die de praktijk ons geleerd heeft. Dat doen we met Kees Lamers (Mojo Concerts), Nilles Raken (Leids glas) en Laura van de Voort (Green Events/Plastic Promise).
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Green Events.
Laura van de Voort (Green Events / Plastic Promise)
Kees Lamers (Mojo Concerts)
Nilles Raken (Werkgroep Leids Glas)
Lotte Sluiter (Lotte Sluiter Gspreksleiding)
Sanne Westra (Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:15 uur
Presentatie
De live-(pop)muziek- en evenementenwereld streeft ernaar om een toegankelijke en inclusieve plek te zijn voor iedereen. Echter voor het bezoeken van evenementen kunnen er drempels bestaan voor mensen met een niet zichtbare beperking (bijvoorbeeld autisme, diabetes, etc.). Om zich veilig te voelen in een dergelijke sociale situatie nemen zij bijvoorbeeld iemand mee. Maar met een simpele oplossing kan iemand zich al veiliger voelen en de zelfredzaamheid vergroten.
Hidden Disabilities Sunflower zet zich in voor mensen met een niet zichtbare beperking en heeft voor hen een tool bedacht. Namelijk een simpel keycord waarmee de drager discreet kan laten zien dat hij/zij misschien iets meer hulp, begrip of simpel iets meer tijd nodig heeft. Deze simpele oplossing geeft de drager weer meer zelfregie en daarmee wordt de zelfredzaamheid vergroot. Hoe zo'n simpele tool precies werkt en wat de ervaringen hiermee zijn, komt in deze inspirerende sessie aan de orde.
Verborgen beperkingen hebben geen fysieke tekenen en omvatten voor iemand veel moeilijkheden en drempels om zich in openbare sociale situaties te begeven. Zonder zichtbaar bewijs van de verborgen beperking is het voor anderen vaak moeilijk om de problemen te erkennen. Als gevolg daarvan is er vaak weinig sympathie en begrip.
Met (h)erkenning en begrip voor deze problematiek willen wij dat popconcerten en festivals ook voor deze groep bereikbaar worden.
Meer inzicht in de dagelijkse struggles voor mensen met een verborgen handicap en uitleg over het Hidden Disabilities Sunflower systeem.
Kees Hoekstra (Hidden Disabilities Sunflower)
Maureen de Mooij-Schreuder (Hidden Disabilities Sunflower)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:00 uur
Paneldiscussie
De demografische samenstelling in Nederland gaat veranderen in de komende jaren, dus ook jouw potentiële publiek als podium of festival. Een van deze trends is vergrijzing en ontgroening, kortom de bevolking wordt gemiddeld steeds ouder. Zie je dit als een kans of bedreiging? Welke programmeringsbeleid voer je hierop? Wil je innoveren (zoals opkomend talent en nieuwe muziekgenres programmeren) terwijl dat wellicht steeds minder aansluit op het potentiële publiek in jouw regio? Of wil je deze oudere doelgroep groep juist bedienen, met bijvoorbeeld het programmeren van meer gevestigde namen en tributebands? Hoe bepaal je de balans tussen innoveren en begeren?
Inzichten in demografische ontwikkelingen en de impact hiervan op programmering en publieksbereik van podia en festivals.
Andries van den Broek (Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP))
Willem Wijgers (EMC Cultuuronderzoeken)
Frank Kimenai (gespreksleider, Hive Mind)
Margriet van Kraats (TivoliVredenburg)
Tim Gaal (Poppodium Grenswerk)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Paneldiscussie
Deze maand eindigt na 5 jaar het project POPLIVE, een uniek onderzoek naar de Nederlandse livesector uitgevoerd door Erasmus Universiteit en Hogeschool Rotterdam i.s.m. VNPF en Mojo. Sinds 2017 verzamelden we - op basis van onderzoek onder meer dan 35 VNPF-leden, meer dan 2000 concert- en festivalbezoekers en op basis van een database van bijna 300.000 optredens - een schat aan informatie over artiesten, concert- en festivalbezoekers, podia, festivals en beleid. Op basis van al deze kennis gaan we in deze sessie in gesprek over de stelling dat podia en festivals op een kantelpunt staan. We bespreken de signalen die daarop duiden en gaan met professionals uit het werkveld in gesprek over de podia en festivals van de (nabije) toekomst. We kijken daarbij niet alleen naar de lessen vanuit de slechtste jaren voor de livemuziek (2020-2021) maar ook naar wat we weten over de beste jaren voor de sector (2018-2019).
We proberen ons een concreet beeld te vormen van de Nederlandse podia en festivals nu en in de toekomst, gebaseerd op de kennis van zowel ervaren professionals als de wetenschap over livemuziek. Nooit eerder is een landelijke livesector zo gedetailleerd onderzocht en deze kennis kan podia, festivals en beleidsmakers helpen.
Martijn Mulder (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Erik Hitters (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Margriet van Kraats (TivoliVredenburg)
Berend Schans (foto: Ruben Hamelink) (Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Workshop
In deze sessie word je geprikkeld om actief aan de slag te gaan met het potentieel van jouw medewerkers en krijg je tips hoe je dit beter kunt benutten. Op interactieve wijze is er eveneens de mogelijkheid om ervaringen van anderen te horen en jouw ervaringen te delen.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Dit bied je een moment van evaluatie over jouw aanpak tot nu toe en wat het heeft opgeleverd. Tevens verkrijg je inzicht in welke uitdagingen je momenteel hebt en wat je denkt nodig te hebben.
Angelique Torres (Kolibrie HRM voor Horeca)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Presentatie
Is jouw culturele organisatie ook toe aan verbetering of digitalisering achter de schermen? Dan helpen wij jullie met alle IT projecten die je kunt bedenken! Nieuwe applicaties voor ticketing of planning of overstappen naar Microsoft365; wij bieden enthousiaste, onafhankelijke en pragmatische hulp. We hebben uitgebreide kennis van de branche en het IT landschap. Door de nadruk te leggen op de mens en het proces voordat we naar de techniek kijken, creëren we succesvolle projecten.
Marieke van Gent (IT Efficiency)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:00 uur
Presentatie
MCKX/Showfigures neemt je mee in de cijfers van een poppodium met de activiteiten als middelpunt.
Vanuit meer dan 25 jaar ervaring bij poppodia laten wij je zien wat de voorwaarden zijn voor een goede rapportage, die je nóg beter maakt in je werk, of je nu directeur, hoofd van een afdeling of controller bent.
Welke invloed heeft de keuze voor bepaalde shows, clubavonden of verhuringen op de resultaten van de begroting, budgetten, prognose en realisatie?
Wij zijn ervan overtuigd dat het gebruik van informatie een belangrijke rol moet spelen bij het nemen van beslissingen. Dat bestaat naast intuitie en onderbuikgevoel. Wij helpen graag om te zorgen dat deze informatie betrouwbaar, relevant en tijdig is. We doen dit al jaren met heel veel plezier in de popsector, waarin we ons erg thuis voelen.
Check ook onze online rapportage oplossing Showfigures ter inspiratie!
www.showfigures.nl
Marijke Buylinckx (MCKX/Showfigures)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:00 uur
Presentatie
Tapsody is in 2021 opgericht door Sven Spierings, ontwerper, ingenieur en amateurmuzikant met +25 jaar ervaring in de Nederlandse muzieksector.
Met de app bouwt Sven aan een community van deelnemers in allerlei verschillende facetten van de muziekwereld. Voor zowel independent artiesten, bands, dienstverleners en podia, is Tapsody een betrouwbare, tijdbesparende en handige manier om met elkaar in contact te komen en evenementen en projecten te organiseren.
Deelnemers leren meer over het concept achter de app, de functionaliteiten van de app en de visie van deze startup op de toekomst.
Sven Spierings (Tapsody App)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:30 uur
Presentatie
Presentatie van de Smart Sessions platformen welke zowel podia, artiesten als labels volledig ontzorgen en in staat stellen een extra online verdienmodel middels streaming te creëren zonder torenhoge investeringen en bijbehorende risico’s. Zowel The Sessions als Concert Plaza zijn de afgelopen tweeëneenhalf jaar opgezet met een passie voor muziek en de ervaringen rondom de inzet van technologie en de visie op rol van digitaal delen we graag met anderen. Met inmiddels ruim 400 performances op de teller is deze presentatie, naast een demonstratie en een visie op hybride verdienmodellen, vooral een uitnodiging naar alle deelnemers van het congres om in gesprek te komen. Naast deze presentatie zullen we tijdens het congres hands-on demo’s verzorgen. Smart Sessions is nauw betrokken bij Hybrid Music Vibes en de ideevorming rondom virtual venues. For the love of music.
we voor het eerst The Sessions demonstreren in een volledig nieuwe verschijningsvorm en onze inzichten en visie delen met betrekking tot een hybride toekomst. We zien je graag!
Jasper Vis (Smart Sessions / Headcandy)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:30 uur
Workshop
Hoe zorg je voor een écht inclusieve organisatie? Waarin iedereen zich thuis voelt. Dat gaat veel verder dan diversiteit in geslacht, leeftijd of geloofsovertuiging wat betreft Malika el Mouridi, de Diversity & Inclusion Officer bij Coöperatie VGZ. In deze workshop vertelt zij haar ervaringen, de kansen, maar ook de valkuilen bij het implenteren van diversiteit en inclusie binnen je organisatie.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Kennis en inspiratie om actief te werken aan een meer divers en inclusief personeelsbestand en personeelsbeleid.
Malika El Mouridi (Coöperatie VGZ)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Presentatie
Rotterdam Festivals is landelijk koploper als het gaat om publieksonderzoek in de culturele sector en gebruikt het zelf ontwikkelde Culturele Doelgroepenmodel om cultuurparticipatie in kaart te brengen en te verhogen. Deze segmentatiemethode geeft onder meer inzicht in demografie (locatie, leeftijd, geslacht, levensfase), socio-economische kenmerken (opleiding, inkomen), media- en internetgebruik, cultuur en gedrag van huidig publiek en (potentiele) doelgroepen. Met behulp van het model kunnen organisaties hun publieksbereik in kaart brengen. Het geeft inzicht en handvatten waarmee je onder meer je beleid op het gebied van programmering (aanbod), marketing en communicatie kan bepalen. Hoe meer je immers van je (potentiele) publiek weet, hoe beter je haar kunt vinden, bereiken, verleiden en binden. Daarbij kan er ingespeeld worden op de mogelijke drempels en motieven van de diverse doelgroepen. Bovendien krijgen we door de data van instellingen te combineren inzicht in bijvoorbeeld de hele sector in een stad. Wie bereiken we gezamenlijk, en wie niet? Zijn er onbenutte mogelijkheden en kansen? Zijn er verschillen tussen nieuwe instellingen in de culturele markt ten overstaan van gevestigde namen?
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Rotterdam Festivals.
Deelnemers komen achter het hoe en wat m.b.t. het Doelgroepenmodel: wat is het en wat kan je er mee. Er zijn voorbeelden t.b.v. gemeentelijk (cultuur)beleid en t.b.v. culturele organisaties. Je krijgt inzicht in onderzoek naar doelgroepen en inzicht in hoe je beter te positioneren.
Eva Lemstra (Rotterdam Festivals)
Mariska van Elsen (Rotterdam Festivals)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:15 uur
Paneldiscussie
De coronacrisis dwong artiesten, maar ook programmamakers tot introspectie. Waar haal ik inspiratie en voldoening vandaan? Wat heb ik nodig om mezelf te vernieuwen als kunstenaar en/of programmamaker? Vragen waar in de hectiek van de pre-corona muziekindustrie vaak geen tijd voor was. Juist nu artiesten weer op de (festival)podia staan voor groot publiek, is het tijd om het mentaal welzijn van artiesten en de sector op de agenda te zetten, vóór het belang van luistercijfers en succes. Wat is de verantwoordelijkheid van de sector zelf om een gezonder muziekklimaat te creëren?
Dit gesprek komt tot stand in samenwerking met De Balie (Amsterdam). Dit gesprek komt tot stand in samenwerking met De Balie (Amsterdam) en is onderdeel van een serie. Ook op 'No Mans Land' en op de 'ESNS-conferentie' komt dit onderwerp terug.
Deze sessie is tot stand gekomen in samenwerking met De Balie, Amsterdam. Met grote dank aan Merlijn Geurts .
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Deelnemers kunnen in gesprek over een veilig werkklimaat. Veilig gaat in gesprek verder dan grensoverschrijdend gedrag en voldoende honorarium.
Arjo Klingens (Lalala Management)
Frens Frijns (013 Poppodium)
Geert Maarse (www.geertmaarse.nl)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:15 uur
Paneldiscussie
Staatssecretaris Uslu geeft in haar hoofdlijnenbrief Cultuur 2022 aan dat innovatie en digitale transformatie een van de lijnen is waarlangs de culturele sector zich kan herstellen en vernieuwen.
Onze samenleving is in toenemende mate digitaal. De invloed van digitale technologie zal blijven toenemen. Generaties geboren tussen 2010 en 2025 zijn het publiek en de organisatie van de toekomst. Maar hoe gaan we hen bereiken? Organisaties die weten te anticiperen op de toekomst kunnen zich beter staande te houden in een veranderende omgeving.
DEN en Platform ACCT presenteren een sessie over digitale transformatie in de culturele sector. We wisselen van gedachten over de urgentie van digitale transformatie en het belang van bijvoorbeeld incompany trainingen voor (multidiscplinaire) teams om als organisatie stappen te zetten. Om de digitale transformatie te versnellen zijn er middelen beschikbaar gesteld door OCW. Dat biedt kansen en mogelijkheden voor de sector! Hoe en wat wordt in deze sessie toegelicht.\
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Den en Platform ACCT.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Helder wordt wat digitale transformatie is en op welke wijze je organisatiebrede deskundigheidsbevordering kunt stimuleren om deze transformatie in je organisatie, team of leernetwerk door te kunnen voeren. Ook vertellen we hoe je een bijdrage in de kosten kunt aanvragen bij WerktuigPPO.
Maaike Verberk (Den, Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie)
Pieter Paauw (Platform ACCT)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Paneldiscussie
Het kabinet zoekt opnieuw naar een manier hoe opdrachtgevers duidelijkheid gegeven kan worden over de vraag wanneer iemand nu wel of niet als zelfstandige ingehuurd kan worden. Dat zes jaar na de invoering van de Wet DBA. Het onderscheid tussen de kwalificatie als zelfstandige en werknemer is van belang voor opdrachtgevers, werkenden en de overheid. Zo bepaalt dit onderscheid of sprake is van een inhoudingsplicht voor de loonheffingen en een verzekeringsplicht voor de werknemersverzekeringen. Daarnaast is het civielrechtelijke onderscheid tussen de arbeidsovereenkomst en andere typen overeenkomsten op basis waarvan arbeid wordt verricht, van belang voor de rechten en bescherming van de zelfstandige of werknemer en voor de daarmee gepaard gaande risico’s en kosten van degene die het werk aanbiedt (opdrachtgever of werkgever). Er bestaat immers een groot verschil in fiscale en arbeidsrechtelijke behandeling tussen opdrachtnemers en werknemers. Duidelijkheid over de aard van de arbeidsrelatie is daarom van belang. De wetgeving ter vervanging van de Wet DBA moet enerzijds de (opdrachtgever van) echte zelfstandigen zekerheid bieden dat er geen sprake is van een dienstbetrekking en anderzijds schijnzelfstandigheid voorkomen. Voor de zomer zou er een hoofdlijnenbrief komen van het kabinet. Wat betekent dit allemaal voor de live muziek sector?
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettig samenwerking met All Arts Belastingadviseurs
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Deelnemers worden bijgepraat over de laatste stand van zaken in het beleid. Inzicht in hoe goed werkgever of opdrachtgever te zijn. Kennis over hoe om te gaan met zzp'ers en eventueel schijnzelfstandigen
Dick Molenaar (All Arts Belastingsdviseurs)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Presentatie
Arenametrix is een digitale oplossing die culturele organisaties helpt bij het ontwikkelen van een eigen database.
Dankzij ons Marketing Platform (CRM, Sales Analysis & Campaigns Tool) dat verschillende databronnen met elkaar verbindt, ondersteunen wij tientallen festivals en poppodia bij het identificeren van doelgroepen voor een doelgerichte online communicatie.
Mocht je meer willen weten over datagedreven marketing, kom even langs!
Solène Jimenez (Arenametrix)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:00 uur
Paneldiscussie
Batterijen worden al een aantal jaar als alternatief of aanvulling op vaste spanning en aggregaten gepresenteerd, maar zijn ze dat ook? Wat kan je tegenwoordig allemaal echt doen met een batterij?
Recent zijn deze batterijen ook opgenomen in de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen. Wat betekend dat voor organisatoren of gebouwbezitters met betrekking tot het plaatsen van deze batterijen op locatie? Hoe gevaarlijk is zo'n batterij op het terrein nou eigenlijk?
Alles wat goed en slecht is aan deze technologie zal de revue passeren en natuurlijk is er ruimte voor vragen uit het publiek.
Kees Lamers (Mojo Concerts)
Zef Jansen (Bredenoord)
Klaas Akkerman (Greener)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:15 uur
Paneldiscussie
De transitie naar een duurzamere maatschappij is zichtbaar in een versnelling geraakt. Ook binnen de muziek en cultuursector zien we hier mooie voorbeelden van.
Zo is de Music of the Spheres wereldtour van Coldplay een van de meest verantwoorde in de geschiedenis van de popmuziek. Zij stellen hoge eisen aan de locatie op gebied van onder andere hernieuwbare energiebronnen en een verbod op single use plastic tijdens hun optredens. Ook Julie's Bicycle en United Independant Music Agencies schenken in diverse nota's aandacht aan verduurzaming vanuit het oog van de artiest.
Maar hoe staan poppodia en festivals hierin? Hoe kun jij invloed uitoefenen op artiesten om ze verantwoord mogelijk te laten reizen, verblijven en te performen op jouw locatie?
Een aantal podia en festivals heeft hier ervaring mee opgedaan en deelt deze graag met de sector. Hierbij gaat vandaag de aandacht vooral uit naar de wijze waarop wij artiesten in onze transitie kunnen meenemen. Is de Green Venue Rider ons belangrijkste wapen en hoe zet je deze dan optimaal in?
De paneldiscussie rondom de Green Venue Rider reikt de deelnemers een handvat aan welke invloed ze op hun artiesten uit kunnen oefenen in transitie naar een meer duurzame cultuursector. Vanuit de ervaringen van koplopers en paneldiscussie zal een format worden ontwikkeld wat door alle venues en festivals gebruikt kan worden.
Frans Verouden (Green Leisure Group)
Aerd de Boode (TivoliVredenburg)
Sebastiaan Beks (Cultuur Haven Veghel)
Arlette de Jong (De Helling)
Roos Blufpand
Rob Berends
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Paneldiscussie
Afgelopen jaren heeft de Boekmanstichting diverse onderzoeken gedaan naar de stand van zaken rondom het thema duurzaamheid in de cultuursector. De conclusies uit deze onderzoeken zijn divers, de sector heeft nog veel te winnen. Uiteindelijk moet de sector zelf ook bijdragen aan de energietransitie en het grondstoffenakkoord. Maar hoe maak je duurzaamheid praktisch?
Onder de naam GreenStages2020 startten in 2018 een twintigtal podia om in collectiviteit hun locatie te verduurzamen. Deze koplopersgroep, die gaandeweg verder groeide, neemt je mee in de stappen die ze hebben genomen, wat ze concreet bereikt hebben, maar ook welke uitdagingen er nog wachten. De collectieve aanpak en de ervaringen van de koplopers staan in deze sessie centraal. Maar er is ook veel aandacht voor het verzamelen van data rondom de broodnodige verduurzaming. Hoe maken we als sector onze impact beter meetbaar en zichtbaar?
De deelnemers hebben beter zicht op de voordelen van een collectieve aanpak van de transitie naar meer duurzaamheid binnen de sector en het nut en voordelen van het verzamelen van data rondom dit proces en de impact concreet te kunnen meten.
Frans Verouden (Green Leisure Group)
Aerd de Boode (TivoliVredenburg)
Sebastiaan Beks (Cultuur Haven Veghel)
Simon de Groot (VNPF)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Workshop
De Nederlandse popmuzieksector staat in 2022 voor grote uitdagingen. Verduurzaming van festivals, het vergroten van de inclusiviteit in onze organisaties, de krapte op de arbeidsmarkt, verdeling van de inkomsten, enkele van de onderwerpen waar we dagelijks mee te maken hebben. Sommige onderwerpen zijn een kans, andere een bedreiging. Als we veranderingen in onze eigen toekomst willen, moeten wij die verbeteringen nu zelf in gang zetten.
Welke uitdagingen staan bovenaan in onze toekomstagenda? En wie doet er mee om van ideeën naar daadwerkelijke implementatie te komen? Om die veranderagenda van de toekomst van de popmuzieksector in Nederland samen te stellen, nodigen we je graag uit voor de kick-off bijeenkomst van een gezamenlijk project van de Popcoalitie en Hogeschool Inholland. Doel van dit project is het aanjagen van een onderzoeks- en innovatieagenda voor de Nederlandse popmuzieksector. Deze agenda moet de meest urgente onderwerpen in kaart brengen. Het versterken van deze sector en het zorgen voor een duurzaam en gezond popmuziekecosysteem staan daarbij centraal. Dit is een eerste gesprek met belanghebbenden dat de start markeert en ook ruimte biedt voor het verduidelijken van de agenda.
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met InHolland, lectoraat innovatie in de muziekindustrie.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Na afloop is er een eerste inventarisatie van welke onderwerpen nu belangrijk zijn om onderzoeks- en innovatieprojecten voor te ontwikkelen.
Ruth Delfgaauw (Being A Designer)
Guido Stompff (Inholland)
Koos Zwaan (Inholland)
Hennie van Kuijeren (Inholland)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Workshop
De huidige generatie gevers is opgegroeid met en gevormd door popmuziek. Net als liefhebbers van de meer traditionele kunstvormen staan zij klaar om ook financieel bij te dragen, want poppodia en -festivals gaan hen aan het hart! Hoog tijd om samen met hen de dromen en ambities van jouw organisatie waar te maken. In deze workshop leer je hoe je een brede achterban van vrienden of donateurs opbouwt en hoe je ook jouw potentiële grotere gevers en mecenassen (van de toekomst) vindt. Leer van de vele ervaringen die wij als specialisten hebben en krijg een kijkje in de keuken van de wervingsaanpak van een podium of festival. Je kunt na deze workshop met een concreet stappenplan zelf aan de slag.
Deze sessie kwam tot stand in samenwerking met LVWB Fundraising
We leren je de basics, laten goede voorbeelden zien en geven concrete tips. Na deze workshop kun je met een concreet stappenplan zelf aan de slag.
Hans van der Westen (LVWB Fundraising)
Sofie Bienert (LVWB Fundraising)
Iris van Korven (Le Guess Who?)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:30 uur
Paneldiscussie
'Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg'
Platform Cultuur Locaties, hét kennisnetwerk voor ondernemende locatie-professionals in de cultuurbranche, host een paneldiscussie over het belang van ondernemerschap en commerciële exploitatie op de balans van de totale cultuuronderneming.
Is dit belang de afgelopen twee coronajaren alleen maar toegenomen, of juist niet? Wat voor visie en durf is er nodig om je exploitatiemodel aan te passen? Wat valt er te leren van je collega’s?
Kom in gesprek met event-professionals uit de muziekpodium-, museum- en theaterwereld en ontdek hoe zij effectief cultureel ondernemerschap anno 2022 zien bijdragen aan het verwezenlijken van visies en de mate van onafhankelijkheid als organisatie. Met aansluitend een Q&A.
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Platform Cultuurlocaties.
Inzicht of, en zo ja, hoe je commerciële activiteiten kan ontwikkelen om je kerntaak beter te kunnen uitvoeren.
Joram Albus (Platform Cultuurlocaties)
Menno Tielemans (TivoliVredenburg)
Kim Christiaansen (Theater Rotterdam)
Rinske Verdult (Allard Pierson Museum)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Paneldiscussie
Vaak wordt toegankelijkheid van een culturele instelling gezien als iets lastigs: iets dat geld, tijd en moeite kost en niemand weet hoe het moet. En als er dan iets gebeurt aan inclusie, leidt het vaak weer tot uitsluiting. Denk aan een rolstoelpodium dat heel geschikt is voor de zichtlijnen maar wel de rolstoelgebruiker scheidt van de groep vrienden waar die persoon mee komt. Met dat beeld voor ogen is het niet gek dat de ontwikkeling op dit gebied heel langzaam gaat. Als lid van het Europese netwerk Revelland laat Possibilize zien hoe je toegankelijkheid ook kunt aanvliegen vanuit een artistieke visie. Zo kun je programma aanbieden dat zowel immersive als inclusive is. Op het moment dat ook het reguliere publiek baat heeft bij een investering op het gebied van toegankelijkheid, wordt het al stuk makkelijker om aan de slag te gaan. In deze sessie presenteren we een nieuwe manier van kijken die de discussie rondom inclusie een stuk lichter en vooral makkelijker maakt!
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Possibilize.
Inzicht in hoe je daadwerkelijk inclusief kan zijn in je programmering.
Ronald Ligtenberg (Possibilize)
Sam Piek (Adviseur toegankelijkheid culturele instellingen)
Amber Roner (Story Art Studio)
Aram Abgaryan (KRANKk)
Marianne Dijkshoorn (Welkom, Toegankelijkheid & Evenementen)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Workshop
Heel veel mooi weer, soms heel warm. Veel mooie evenementen maar ook afgelastingen. Het ging meestal goed, we kunnen dus weer terugkijken op een mooie zomer. Maar natuurlijk ging er het nodige mis. We hebben met heel veel factoren te maken gehad: al die zon, gedoe over drinkwater, geluidsoverlast, veel moeite om voldoende personeel te krijgen, verzet van de buurt tegen evenementen, instortende bouwsels, zakkenrollers, moeilijke vergunningseisen, protesterende buren met rechtszaken, onduidelijkheden over de uitleg van regels, kortom allerlei spannends.
We verzorgen een terugblik op de zomer en kijken naar wat er echt gebeurd is en wat daarvan te leren is. Het gaat dus over alle soorten leerpunten, organisatorisch, qua materiaalgebruik, en eventuele goede praktische verbeteringen. En het is duidelijk de bedoeling er met de aanwezige personen open over te praten en van elkaar te leren.
Willem Westermann (VVEM)
Menno Hoezee (Tent Consultants)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Paneldiscussie
Hoe ga jij om met arbeidsrechtelijke kwesties? Test je parate kennis van het arbeidsrecht tijdens de quiz onder leiding van Höcker Advocaten, waarin op onze sector gerichte relevante thema s over het arbeidsrecht aan de orde komen. De vragen richten zich bijvoorbeeld op de nieuwe wetgeving (wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden), de CAO Nederlandse Poppodia - en Festivals en meer algemene, leuke of interessante arbeidsrechtelijke kwesties. Speel mee, leer en win een quick scan van jullie arbeidsovereenkomst!
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Een leuke, inhoudelijke 45 minuten waardoor de deelnemers met meer bagage over de belangrijkste arbeidsrechtelijke onderwerpen binnen de sector zullen vertrekken dan waarmee ze de zaal binnen zijn gekomen.
Mick Hurks (Höcker Advocaten)
Manon Vermeulen (Höcker Advocaten)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:15 uur
Paneldiscussie
Ooit was het zo dat iedereen de branche 'inrolde'. Leren deed je op locatie en over een carrièrepad dacht niemand na. Tegenwoordig zijn er, gelukkig, steeds meer opleidingen om te zorgen dat mensen beter voorbereid zijn op het werk in de branche. Dit geldt niet alleen voor nieuwe krachten, ook bestaande medewerkers en zzp-ers kunnen door middel van opleidingen nieuwe technieken of kennis opdoen. Een leven lang leren dus.
In de strijd om werknemers die op dit moment gaande is in heel Nederland, en voorlopig ook wel door zal gaan, spelen opleidingen een grote rol. Met goede opleidingen kunnen we de volgende generatie vroeg aan de branche binden en bestaande krachten geïnteresseerd houden door het delen van nieuwe kennis.
In deze sessie zullen we, samen met OSAT (Overleg Scholing Arbeidsmarkt Theatertechniek), bespreken wat de branche en de opleidingen voor elkaar kunnen betekenen. Want we willen allemaal opleidingen die aansluiten bij de praktijk en een branche die uitnodigend is voor studenten.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Willem Westermann (VVEM)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:15 uur
Workshop
Je professioneel ontwikkelen doe je uiteraard vooral door dagelijks aan de slag te zijn. Toch is het verstandig om soms stil te staan bij de vraag of je op wat langere termijn ook tevreden bent met waar je naar toe gaat. Zijn er aspecten in het werk die je minder goed beheerst, maar die wel in toenemende mate van belang zijn? Zie je nieuwe ontwikkelingen die kansen bieden, maar waar je tijdens je opleiding nauwelijks mee in aanraking bent gekomen? Ontmoet je inspirerende peers waar je dolgraag eens de diepte mee in zou willen gaan? Zie je mogelijkheden om in een collectief een snelle ontwikkeling door te maken? Wij kunnen de diversiteit aan ontwikkelvragen en -vormen niet verzinnen; wij willen wel graag de realisatie ervan faciliteren.
Jezelf continu professioneel blijven ontwikkelen is belangrijk voor je duurzame inzetbaarheid en verdienvermogen binnen de sector. Als jij investeert in je professionele ontwikkeling heb je meer kansen op de arbeidsmarkt.
PPO stelt jouw ontwikkelbehoefte centraal, we werken niet met vaste aanbieders van opleidingen, je kan zelf kiezen welke vorm van ontwikkelen het beste bij je past. Individueel of collectief, klassiek opleiden of een peer to peer traject? Jij kiest, wij faciliteren.
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Platform ACCT.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Je wordt bijgepraat over de verschillende mogelijkheden hoe je je tijdens je loopbaan kunt blijven ontwikkelen. Deze workshop is voor iedereen interessant: als zelfstandige of in loondienst, voor makers en mogelijkmakers en zowel voor leidinggevende, marketeer, programmeur, technicus, producent, uitvoerend kunstenaar in alle disciplines etc etc.
Ella Broekstra (Platform ACCT / PPO)
Lille Witsen Elias (Platform ACCT / PPO)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Presentatie
Reflecteer je wel eens op je loopbaan en op hoe je daarmee verder wilt? En ben je werkzaam bij een VNPF-lid? Dan kun je gratis gebruik maken van de loopbaan APK. In drie gesprekken van ongeveer anderhalf uur met een loopbaancoach met affiniteit met de sector reflecteer je op jouw ontwikkeling, jouw loopbaanwensen en maak je zo nodig plannen om die wensen te realiseren. Zo ben je goed voorbereid op de uitdagingen die op je pad komen in jouw vak, op een arbeidsmarkt die steeds in beweging is.
Werken achter de schermen is veeleisend en hectisch. Het vraagt ook dat je jezelf steeds opnieuw uitvindt, je jezelf ontwikkelt in je vak en dat je aantrekkelijk blijft op de arbeidsmarkt. Iedere loopbaanfase kent daarbij zijn eigen vragen en uitdagingen. Of je nu twintig bent of zestig, het is belangrijk om eens stil te staan bij je ontwikkeling, je ambities en wat er nodig is om die te realiseren. De loopbaancoach helpt je om te onderzoeken wat goed voor je is en je plannen concreet te maken. Dat is altijd maatwerk, dus neem zelf vooral initiatief om de loopbaan APK zo te benutten dat hij voor jou het meest waardevol is.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Platform ACCT.
Deelnemers weten na afloop hoe de loopbaan APK werkt, wat ze er aan kunnen hebben en waar ze zich kunnen melden.
Els Maas (Els Maas Loopbaanbegeleiding)
Erik Wissema (Cultuur en Werk)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Workshop
De arbeidsmarkt staat onder druk. Veel bedrijven zijn heel hard op zoek naar goede mensen. Soms voor een lange periode, wellicht als vaste baan. Vaker voor een korte periode, waarbij je samen kijkt hoe lang, wat voor klus het betreft, hoe je elkaar daarna weer los laat.
Overal is het ondertussen moeilijk mensen te vinden. In ‘politiek Nederland’ ligt flexwerk lastig. Heel veel dingen mogen niet, worden moeilijker. Maar ondertussen moeten we ons werk kunnen blijven doen. We kijken bij deze sessie dan ook hoe dat kan.
Advocaat Hannah Vera Hess begeleidt ons en vertelt over de ontwikkelingen op het gebied van flexwerken, (schijn)zelfstandigen en oproepovereenkomsten.
Uiteraard zullen we aan de hand van (ook jullie!) voorbeelden een discussie kunnen laten ontstaan.
Doel van de sessie is jullie kennis over het onderwerp te vergroten, zodat je beter met de omstandigheden die deze wetgeving oplegt kan omgaan. Belangrijk voor werkgevers, personeelsmedewerkers, uitzendkrachtleveranciers, ZZP-ers en vast nog veel meer!
Hannah Vera Hess (Dutch Advocaten)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Workshop
Tot 2050 zullen 1 á 9 mensen op aarde gedwongen moeten migreren. Door de opwarming van de aarde, zijn er vandaag de dag meer mensen (100 miljoen) op de vlucht dan ooit in de geschiedenis van de mensheid. Dit heeft invloed op onze samenleving, het werk wat de doen en ook op onszelf. Als culturele organisatie willen we inspelen op thema's die spelen in de samenleving, waarbij migratie een zeer belangrijke is.
Een belangrijke vraag die zich opdringt is: hoe betrek je 'nieuwkomers' bij je eigen organisatie? Hoe zorg je voor inclusieve werving en behoud? Moet je letten op taaleisen of bepaalde wetgeving? Wat zijn praktische oplossingen die eerder door andere organisatoren werden toegepast?
New Faces heeft in de afgelopen vier jaar een unieke aanpak ontwikkeld waardoor meer dan 1.500 nieuwkomers in het hele land bij meer dan 24 culturele organisaties aan de slag zijn gegaan.
Deze sessie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Society in Motion.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Deelnemers leren in 90 minuten heel praktisch hoe je nieuwkomers kunt werven, behouden en hoe ze door te ontwikkelen in je eigen omgeving. We bespreken ook verschillen in de wetgeving m.b.t. Oekraïners, "asielzoekers" en "statushouders".
Hooman Nassimi (Society in Motion / New Faces)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 13:00 uur
Presentatie
Celebrate Safe is een platform met tips en betrouwbare informatie over bewust en veilig feesten. Al jaren is de Celebrate Safe campagne actief om bezoekers van evenementen en clubs op een laagdrempelige manier te wijzen op de risico’s gerelateerd aan uitgaan (denk aan alcohol, drugs maar ook aan gehoorschade en onveilige seks) en hoe deze risico’s te beperken.
Vanaf 2022 gaan we weer een nieuwe fase in. In dit panel kijken we naar wat Celebrate Safe de komende jaren kan betekenen voor jouw locatie of evenement.
Judith Noijen (Jellinek)
May-Britt Haldorsen (ID&T)
Maartje Puts (Rutgers)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Paneldiscussie
Privé vinden velen het de normaalste zaak van de wereld, zakelijk ligt dat nog wel eens anders. Terwijl het voor een verbouwing, de aanschaf van een nieuwe PA, de ontwikkeling van een nieuwe festivaltent, het voorfinancieren van een mooi project, misschien niet eens zo’n gek idee lijkt. Aan de hand van een openhartig duo-interview met een ‘leningnemer’ uit de sector en een kredietanalist van Cultuur + Ondernemen worden ervaringen gedeeld over het vinden van passende financiering. De aarzelingen en de twijfels die daarbij om de hoek komen kijken krijgen aandacht alsmede de zaken waar rekening mee gehouden moet worden als je eenmaal hebt besloten geld te lenen.
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Cultuur + Ondernemen.
Gosewijn Tulleners (Cultuur+Ondernemen)
Mariska Berrevoets (Festival Grasnapolsky)
Rento Zoutman (Rento Zoutman Advies)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Workshop
De prijzen van bier en overige drank zijn de afgelopen tijd ongekend gestegen. Pijnlijk, maar wel de realiteit. Wat te doen als podium of festival? In twintig minuten neemt Arno Prins je door de problematiek heen. Aansluitend is er een inloopspreekuur, waarbij alle vragen met betrekking tot leveranciers, bier- en drankencontracten kunnen worden gesteld en je direct van advies wordt voorzien. Vragen kunnen ter plekke worden gesteld en worden plenair behandeld, maar kunnen indien gewenst ook later 1-op-1 worden behandeld en/of van tevoren opgegeven via arno.prins@7punt7.nl.
Actuele informatie over trends bij horecainkoop en gelegenheid vragen te stellen.
Arno Prins (7.7 Strategisch Bedrijfsadvies)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Workshop
Routekaarten, lange termijn visie, sectorplannen etc. De laatste maanden is veel gepraat over wat er zal gebeuren als we in de herfst of winter weer met corona te maken zouden krijgen. In deze sessie horen we wat er concreet bedacht is en wat nog niet duidelijk is.
Wat zijn de uitgangspunten van de branche, welke vragen staan er nog open bij de overheid?
Een onderwerp waar we het liefst allemaal klaar mee zouden zijn, maar wat toch van groot belang kan zijn voor de toekomst van onze branche.
Sessie mede in samenwerking met de Alliantie van Evenementenbouwers.
Jolanda Jansen (Ahoy / Alliantie van Evenementenbouwers)
Willem Westermann (VVEM)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:15 uur
Presentatie
In 2022 is de arbocatalogus voor podia en evenementen geheel herzien. In dit panel kijken we naar wat er is veranderd en waar we de komende jaren rekening mee moeten houden. De arbeidsinspectie is terug van weggeweest (heette een tijdje anders) en is ook actief bij evenementen aan het controleren. Goed moment dus om ervoor te zorgen dat je weet wat mag en waar er voor de branche bijzondere regelingen bestaan.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Peter van Eick (Arbopodium / Arbo & Podiumkunsten)
Xander ten Dolle (OTL Training en Advies)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:00 uur
Workshop
Dit is een interactieve sessie waarin de Raad voor Cultuur zijn kennis en inzicht met betrekking tot de ontwikkelingen in de popsector verdiept en actualiseert. De Raad wil weten hoe en waar popmusici nieuw werk presenteren. Hoe gedraagt het publiek zich? Wat zijn inspirerende organisatie- en samenwerkingsvormen? En hoe gaat het met financieringsbronnen, geldstromen en verdienmodellen.
De sessie vindt plaats in de vorm van een wereldcafé, d.w.z. met discussietafels per thema waar deelnemers met elkaar in discussie gaan (aan de hand van een stelling) en na enige tijd van tafel wisselen. Zo wordt het onderlinge gesprek gefaciliteerd, terwijl de Raad voor Cultuur tegelijk door participerende observatie informatie ophaalt die zij kunnen gebruiken voor het advies over de bestelherziening.
Dit is een sessie met een beperkt aantal deelnemers, daarom herhalen we de sessie in dezelfde opzet. Je kunt je hier inschrijven.
Deze sessie is tot stand gekomen in prettige samenwerking met de Raad voor Cultuur.
Deelnemers uit de pop kunnen input leveren voor het komende cultuurbeleid en met name de ophanden zijnde bestelwijziging.
Raymond Kubben (Raad voor Cultuur)
Lonneke Kok (Raad voor Cultuur)
Pieter Bots (Raad voor Cultuur)
Senne Vercouteren (Raad voor Cultuur)
Simone Ruygrok (Raad voor Cultuur)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 15:00 uur
Workshop
Dit is een interactieve sessie waarin de Raad voor Cultuur zijn kennis en inzicht met betrekking tot de ontwikkelingen in de popsector verdiept en actualiseert. De Raad wil weten hoe en waar popmusici nieuw werk presenteren. Hoe gedraagt het publiek zich? Wat zijn inspirerende organisatie- en samenwerkingsvormen? En hoe gaat het met financieringsbronnen, geldstromen en verdienmodellen.
De sessie vindt plaats in de vorm van een wereldcafé, d.w.z. met discussietafels per thema waar deelnemers met elkaar in discussie gaan (aan de hand van een stelling) en na enige tijd van tafel wisselen. Zo wordt het onderlinge gesprek gefaciliteerd, terwijl de Raad voor Cultuur tegelijk door participerende observatie informatie ophaalt die zij kunnen gebruiken voor het advies over de bestelherziening.
Dit is een sessie met een beperkt aantal (20) deelnemers, daarom herhalen we de sessie in dezelfde opzet. Je kunt je hier inschrijven.
Deze sessie is tot stand gekomen in prettige samenwerking met de Raad voor Cultuur.
Raymond Kubben (Raad voor Cultuur)
Lonneke Kok (Raad voor Cultuur)
Pieter Bots (Raad voor Cultuur)
Simone Ruygrok (Raad voor Cultuur)
Senne Vercouteren (Raad voor Cultuur)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Workshop
Stikstof, natuur, geluid, veiligheid, verkeer... allemaal onderwerpen die (in)direct te maken hebben met de nieuwe Omgevingswet. De wet is nog niet in werking getreden maar dat zal binnenkort wel gebeuren. Daarmee komen niet alleen een heel aantal belangrijke onderwerpen samen, ook wordt de inspraak van burgers verder uitgebreid.
Kan je nog wel een evenement organiseren met de nieuwe regels? Waar moet je dan op letten? Waar zitten juist nog kansen?
Martijn Diepenhorst is advocaat gespecialiseerd in evenementen en de nieuwe Omgevingswet. Samen met de overige panelleden zal hij proberen deze vragen en alle overige vragen uit de zaal, te beantwoorden.
Martijn Diepenhorst
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:15 uur
Paneldiscussie
De coronapandemie heeft op verschillende vlakken als contractvloeistof gewerkt. Alle zwakten die al latent aanwezig waren in onze sector werden in één klap pijnlijk duidelijk. Zo ook op financieel gebied. Veel culturele organisaties hadden nauwelijks de mogelijkheid om tegenvallers op te vangen. De meeste subsidieverordeningen laten het namelijk niet toe een gezond eigen vermogen op te bouwen. Een beperkt eigen vermogen staat op gespannen voet met financiële veerkracht en wij denken ook met een 'fair practice'. En dat terwijl de overheden toch graag de mond vol hebben met termen als cultureel ondernemerschap.
Is dit model eigenlijk wel toekomstbestendig? Waarom lijken overheden zo huiverig voor het aanleggen van reserves? Tijd voor een goed gesprek over wat eigenlijk wel een normale financiële positie is.
Gedachtenwisseling over een toekomstbestendige financiële positie van culturele organisaties.
Sietske Knüppe (Triodos Bank)
Frank Kimenai (gespreksleider, Hive Mind)
Dick Molenaar (All Arts Belastingsdviseurs)
Sébastien Kramer (Cultuur+Ondernemen)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:15 uur
Paneldiscussie
De afgelopen jaren (al voor corona) is de branche bezig geweest met het opzetten van keurmerken. Deze keurmerken hebben uiteenlopende functies, maar proberen allemaal de ingezette professionalisering van de branche zichtbaar te maken en verder door te voeren. Organisatoren, leveranciers, zzp-ers en consumenten kunnen allemaal baat hebben bij de duidelijkheid die deze keurmerken geven.
In deze sessie zullen we kijken naar drie keurmerken die al bestaan of in ontwikkeling zijn, de achtergrond, doelstellingen en wat je er echt aan hebt.
- Veilig Werken op Hoogte - Evenementen.
- Weet Waar Je Koopt.
- Tenten (in ontwikkeling).
Henk Schuit (Eventim)
Martijn van den Broek (Van Ham Tenten & Podia B.V. / TVD)
Roy Schilderman (Argh!)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Workshop
Vrijwilligerswerving gaat over nieuwe energie je organisatie binnenhalen, niet over functies en takenpakketten. In jouw eigen regio ga je op zoek naar deze nieuwe energie. Ga netwerken in je eigen stad, leer van 'best practices' en ga samenwerken in je stad met onderwijs, bedrijfsleven e.a. We gaan samen voorbeelden benoemen en bespreken en gaan nader in op de motivaties van de vrijwilligers. Jouw campagne aanpassen op de motivaties die er zijn, zorgen voor een structurele aanwas van nieuwe mensen en energie.
Met: Gijs Bernard
Ontdek hier meer over KEES Cultuurvrijwilligers
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Inzicht krijgen in hoe de eigen organisatie inclusiever en diverser kan gaan werven. Mogelijkheden om je vrijwilligersorganisatie te verstevigen.
Gijs Bernard (KEES Cultuurvrijwilligers)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 16:00 uur
Workshop
Tijdens deze workshop voor vrijwilligerscoördinatoren van podia en festivals behandelen we een casus o.l.v. KEES-trainer Marjan Willemsen. Daarnaast bespreken we de intervisie-methode om te kijken hoe je dit binnen jouw vrijwilligersorganisatie kan inzetten.
Met: Marjan Willemsen
Ontdek de website van Marjan Willemsen
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Vrijwilligerscoördinatoren kunnen elkaar middels intervisie helpen met casuïstiek uit elkaars praktijk. Dit levert verrassende oplossingen en inzicht in elkaars vrijwilligersorganisatie. Daarnaast wordt het netwerk tussen coördinatoren versterkt.
Marjan Willemsen (KEES Cultuurvrijwilligers)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 17:00 uur
Paneldiscussie
In 2021 gaf de gemeenteraad van Groningen groen licht voor de toekomstige inrichting en gebruik van het Stadspark als evenemententerrein. Het college had echter behoefte aan nadere uitwerking van het exploitatiemodel voor het terrein ten aanzien van evenementorganisatie en programmering, plus de gevolgen daarvan voor onder meer beheer, onderhoud en verhuurcondities. De gemeente wilde ook zicht op de inbreng van diverse directies (in de stad) bij toekomstige organisatie van evenementen. Het uiteindelijke doel van de gemeente is om regie te voeren op de benutting van het evenemententerrein: Groningen wil optimaal profiteren van de kansen die het park biedt én rekening houden met de gevoeligheden in de samenleving. Om de besluitvorming over het exploitatiemodel te faciliteren heeft Berenschot verschillende varianten tegen het licht gehouden.
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Berenschot.
Deze sessie besteedt aandacht aan het exploitatiemodel voor evenemententerreinen aan de hand van de casus Stadspark Groningen. Vanuit de gemeente Groningen zal ook actief aan onze presentatie worden bijgedragen. Op deze manier is een gedachtewisseling vanuit verschillende perspectieven met de zaal mogelijk.
Bastiaan Vinkenburg (Berenschot)
Jolanda Egberts (Gemeente Groningen)
Marc Floor (Gemeente Groningen)
maandag 19 september 2022 van 11:30 tot 12:15 uur
Presentatie
Van oudsher zijn festivals en poppodia bij uitstek de plek voor progressieve ideeën en idealen. Ze speelden een sleutelrol bij grote veranderingen. Tijd voor een brainstorm! Wat is de rol van de muziekindustrie in de klimaatcrisis? Op welke manier kunnen festivals, podia en artiesten in 2023 het publiek bij dit vraagstuk betrekken?
De klimaatcrisis is hier en nu. De gevolgen voelen we nu al en zullen in de toekomst verergeren, maar zijn ook deels nog te voorkomen. Als we tenminste nu iets doen! Steeds meer artiesten spreken zich uit tegen klimaatverandering en zetten hun podium in voor verandering. Maar hoe doe je dat? Waar loop je tegenaan? Welke rol kunnen we spelen? Wat kunnen we leren van Music Declares Emergency UK? Hoe kan je je podium kan inzetten om het publiek te betrekken bij de grootste uitdaging van onze generatie.
Ben je festivalorganisator, werk je bij een poppodium, ben je artiest of creative uit de muziekindustrie en toe aan echte verandering? Doe mee!
Deze sessie is tot stand gekomen in bijzonder prettige samenwerking met Music Declares Emergency en het Warming Up Festival
Matthea de Jong (Tolhuistuin / We Are Warming Up)
Frederike Berendsen (Music Declares Emergency NL)
maandag 19 september 2022 van 12:30 tot 13:15 uur
Presentatie
Gehoor en geluid, twee complexe onderwerpen die politiek steeds belangrijker lijken te worden. Hoeveel geluid heb je nodig om het publiek die live ervaring te geven? Welke verantwoordelijkheid heb je voor het gehoor van je bezoekers, en hoe kijkt de overheid ernaar?
Hoewel het onderwerp technisch en complex lijkt (en is) zullen we als branche er steeds meer mee moeten doen. Dit panel is dan ook nadrukkelijk bedoeld voor iedereen, ook personen zonder technische kennis op het gebied van geluid.
In het afgelopen jaar is er een nieuw WHO advies uitgekomen over geluid en gehoorschade. De inhoud van dit advies is uiteraard van groot belang voor onze branche. Zeker ook omdat het onderwerp steeds hoger op de landelijke politieke agenda staat. De Nederlandse overheid heeft ook onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de organisator meer verantwoordelijkheid te laten nemen voor het beschermen van het gehoor van hun bezoekers, mogelijk door nieuwe wetgeving.
In deze sessie praten we dus niet alleen over wat er nu nog kan, maar kijken we ook vooruit naar mogelijke nieuwe regels of richtlijnen. We duiden de (internationale) onderzoeken en beantwoorden jullie vragen over dit onderwerp.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Saskia Kloet (Veiligheid NL / I Love My Ears)
Willem Westermann (VVEM)
maandag 19 september 2022 van 14:00 tot 14:45 uur
Paneldiscussie
De zomer van 2022 gaat de boeken in als één van de warmste, zonnigste en droogste zomers ooit gemeten. Vaak waren hitte en droogte de belangrijkste weerfactoren om rekening mee te houden.
Alfred Snoek (Infoplaza) en Marcel Kok (dBcontrol) blikken tijdens deze sessie samen terug op het afgelopen festivalseizoen. Wat was de invloed van de soms zeer hoge temperaturen, die ene forse regenbui die er soms wel viel en wat staat ons in de toekomst wat weer betreft nog meer te wachten? Is de zomer van 2022 een uitzondering of is het de zomer van de toekomst? En hoe kun je als festivalmaker hier rekening mee houden?
Daarnaast kijken we naar weerfenomenen zoals een downburst, een supercell en de verschillende soorten onweerontlading. Want ook die kunnen zich nog allemaal voordoen in ons land.
Ook geluidsoverlast zal bij deze sessie naar voren komen. We kijken hoe het weer invloed heeft op de verspreiding van geluid in de wijde omgeving van een evenement.
Aan de hand van praktische voorbeelden uit binnen- en buitenland, krijg je als deelnemer aan deze sessie een beeld van wat er allemaal kan gebeuren op weer gebied in het festival seizoen.
Alfred Snoek (Infoplaza)
Marcel Kok (dBcontrol)
maandag 19 september 2022 van 15:00 tot 15:45 uur
Paneldiscussie
Eind februari ging de eerste ketentafel (popmusici) van het programma “Verbetering arbeidsvoorwaarden en collectieve afspraken” van start. Dit programma is één van de belangrijke activiteiten van Platform ACCT. Hetgeen staat voor Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst. Een brede vertegenwoordiging uit de sector popmuziek komt sindsdien regelmatig bij elkaar om gezamenlijk stappen te zetten naar betere en eerlijke verdiensten voor freelance musici in de popsector. Deze bijeenkomst was een vervolg op een online panelgesprek op ESNS22 waarin de intentie tot samenwerking op dit gebied al werd uitgesproken.
Aan de ketentafel zitten vertegenwoordigers van musici (BAM! Popauteurs, Nederlandse Toonkunstenaarsbond/Vakgroep Muziek Kunstenbond), management (Motel), booking agents (Friendly Fire), programmeurs en directie van podia en festivals (Paard, Paradiso, Patronaat, Popronde). Ze bespreken onder meer transparantie over tarieven binnen de sector en de mogelijkheden voor honorariumrichtlijnen. Het streven is om in ongeveer 6 bijeenkomsten 2022 tot concrete resultaten te komen.
Tijdens het congres is dit proces nog niet afgerond, maar het is wel een goed moment voor een bijpraat sessie.
Deze sessie is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Deelnemers weten welke kant het op gaat met de honorariumrichtlijnen in onze sector.
Oscar Kocken (www.oscarkocken.nl)
Jolanda Beyer (Patronaat)
Noud van de Rhee (Platform ACCT)
Rita Zipora (BAM Popauteurs)
maandag 19 september 2022 van 16:00 tot 16:45 uur