Programma

Hieronder verschijnt steeds meer programma van het Congres Podia | Festivals | Evenementen 2019. In de tweede week van september verschijnt hier het blokkenschema. Het volledige programma zal eind augustus bekend gemaakt worden.


Michael Foley opent het Congres Podia | Festivals | Evenementen

Het Congres Podia | Festivals | Evenementen wordt dit jaar geopend door schrijver en filosoof Michael Foley. Foley is een in Londen woonachtige Noord Ier. In zijn laatste boek Isn't This Fun? (vertaald in Nederlands: 'Leuk hé?') buigt hij zich op zeer geestige wijze over the serious business of fun. Laat dat nu voor een groot deel van onze sector dagelijkse kost zijn.

Want, wat is er nu zo leuk aan leuke dingen?

Waaruit bestaat de kunst van het plezier maken? Waarom verzamelen mensen zich graag in grote groepen, zoals tijdens concerten en festivals of zoals je wilt: congressen? Foley onderzoekt verschillende zaken die mensen leuk vinden, en vraagt zich af hoe dat zo is gekomen en wat het zegt over de maatschappij. Leuk is meer dan platte genotzucht. Foley pleit in zijn boek voor een volstrekt serieuze afwijzing van de ernst. Dat maakt nieuwsgierig. Het lijkt ons een ideale starter voor een zeer smakelijk en – leuk - congres.


Programma

09:30 - 10:15 uur Ontvangst 
10:30 - 11:15 uur Plenaire opening met Michael Foley. O.l.v. dagvoorziter Evita de Roode. 
11:30 - 13.15 uur Deelsessies
13:00 - 14:15 uur Lunch
14:00 - 17:00 uur Deelsessies
17:00 - 18:00 uur Borrel 

Download hier het blokkenschema van vorig jaar.

Deelsessies

Print uw favorieten

Titel: 'Experiental' marketing in deelbare interactieve 'brandscapes'
Type sessie:Presentatie
Wat ga je horen en beleven?We love neologismen! Hoe veroveren merken een plek in het hart van de bezoeker, of eindgebruiker. Niet een plekje achter de spreekwoordelijke keukendeur, maar een relevante plek. Arne Koefoed, 'Head of Ideas', en oprichter van WINK, een toonaangevend merk strategie bureau (met klanten als o.a. Bud/Budweiser, Jupiler, Bacardi, Oxfam Novib, Rabobank) legt uit hoe dat werkt.

Wat levert het op?Inspiratie en informatie over state of the art experiental marketing.
Titel: Activatie-bonussen en budgetten bij drankencontracten. Wat zijn het, wat zijn de valkuilen en wie hebben er wat aan?
Type sessie:Workshop
Sprekers:Arno Prins (7.7 Strategisch Bedrijfsadvies)
Wat ga je horen en beleven?Iedereen die wel eens onderhandelt met drankenfabrikanten wordt er mee geconfronteerd. Activatiebonussen en budgetten. De bedragen zijn prachtig, maar de inspanning evenzo...In deze sessie gaan we dieper in op dit fenomeen. Waar moet je in de praktijk op letten? Waar zijn de valkuilen? Hoe kom je aan het einde van de onderhandelingen er het beste uit? In deze sessie wordt de theorie aan de praktijk gekoppeld.
Wat levert het op?Betere en diepere kennis met betrekking tot activatiebudgetten. Je staat sterker in de onderhandelingen met deze kennis.
Titel: Alleraardigste voorbeelden van influencer marketing!
Type sessie:Presentatie
Wat ga je horen en beleven?Vorig jaar werd op ons congres de theorie over influencer marketing uitgelegd. Hoe is daar afgelopen jaar gevolg aan gegeven? Leer van een aantal interessante influencer marketing voorbeelden. O.a. met Eva Huisman van TivoliVredenburg.
Titel: An Interview with Michael Foley
Type sessie:Anders
Wat ga je horen en beleven?Maarten Westerveen (radiomaker bekend van o.a. het cultuurprogramma 'De Avonden' en 'VPRO-Marathoninterviews' op NPO Radio 1.) interviewt Michael Foley en gaat dieper in op Michael Foley's gedachtegoed en wat dat kan betekenen of zou moeten betekenen voor de cultuursector.
Wat levert het op?Meer duiding van hetgeen Micael Foley uit de doeken heeft gedaan. Er is mogelijkheid tot vragen stellen.
Titel: Bliksembeveiliging op festivals en evenementen
Type sessie:Presentatie
Wat ga je horen en beleven?Een onderschat gevaar of veel gedoe om niets? De meningen over bliksembeveiliging verschillen. Gelukkig is er sinds dit jaar wel kennis verzameld, om zelf te kunnen besluiten wat je wel en niet regelt op je festival.
Titel: Crowd management van de Grand Départ naar La Vuelta
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Casper Garrels (UCrowds BV)
Roland Geraets (UCrowds BV)
Wat ga je horen en beleven?De 75ste editie van de Ronde van Spanje gaat in 2020 van start in Utrecht. Op 14 augustus start La Vuelta met een ploegentijdrit bij de Jaarbeurs; in totaal worden drie etappes in Nederland gefietst. Om alles in goede banen te leiden maakt de projectorganisatie net als bij de Grand Départ van de Tour de France gebruik van een crowd simulatiemodel. Belangrijke aandachtspunten zijn de finish en start bij de Jaarbeurs, de ploegenpresentatie en delen in Breda en Den Bosch.
Titel: Cultuurbeleid 2021-2024: Rijk en Regio
Type sessie:Anders
Wat ga je horen en beleven?Eind dit jaar zullen de contouren van het Rijkscultuurbeleid 2021-2024 goed te zien zijn. Wat stond er in het advies van de Raad voor Cultuur dit voorjaar? Hoe heeft de minister dit vertaald naar haar uitgangspuntenbrief van juni en wat heeft Prinsjesdag opgeleverd? Kan De Regio straks alle hooggespannen verwachtingen waarmaken en speelt popmuziek (incl.urban en dance) een rol van betekenis? Ga in gesprek met de Raad voor Cultuur, OCW, Fonds Podiumkunsten en... De Regio.
Titel: Cultuurmarketing presents: Awardwinnaars!
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Hilde Smetsers (Cultuurmarketing)
Tessa Harmsen (TapasTheater)
Joost van Abeelen (013 Poppodium)
Minke Weeda (Rotown)
Jelle Agema (Voordekunst)
Wat ga je horen en beleven?Cultuurmarketing reikte op 27 juni voor de derde keer haar Cultuurmarketing Awards uit. Benieuwd naar wie er dit jaar wonnen en waarom? Maak kennis met de beste cultuurmarketeers en -cases van het jaar.
Titel: Evenementen in/en de natuur
Wat ga je horen en beleven?Iedereen wil de natuur beschermen, toch?! Maar de natuur leent zich vaak ook om daar een goed evenement te organiseren. Wat zijn de randvoorwaarden, hoe voorkom je dat een week voor je evenement bij de rechter een verbod wordt uitgesproken? Met organisatoren én ecologen kijken we naar de mogelijkheden.
Titel: Google Ad Grants: hoe verbeter je jouw campagnes?
Type sessie:Workshop
Sprekers:Jaap Schepers (Afdeling Cultuur)
Wat ga je horen en beleven?Google Ads is dé manier om op korte termijn een zeer specifieke doelgroep te bereiken voor je evenement. Met de juiste zoekwoorden en doelgerichte advertenties genereer jij in een korte tijd een groot bereik! Daarmee is Google Ads ideaal om bijvoorbeeld conversie te genereren voor (ticket)verkoop of om awareness te creëren voor een concert, voorstelling of festival. Maar waar moet je beginnen, hoe vind je de juiste keywords, en wat maakt een advertentietekst nou écht goed? In deze workshop over Google Ads leer jij hoe het mechanisme achter Google Ads werkt en welke onderdelen jouw campagnes tot een succes maken. Je leert wat de mogelijkheden van Google Ads zijn voor jouw organisatie. In deze workshop delen we een aantal praktische tips met je, zoals praktijkvoorbeelden en toepasbare tips over jouw eigen Google Ads account. Met deze kennis kun je zelf aan de slag om jouw campagnes te verbeteren, of jouw webbureau hierin aansturen.
Wat levert het op?Je krijgt inzicht in de mogelijkheden van adverteren in zoekmachines zoals Google. Je leert hoe een goede is campagne opgebouwd, wat de ingrediënten zijn voor een succesvolle advertentie en waar je op moet letten.
Titel: He not busy being born is busy dying!
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Eric van Eerdenburg (Lowlands)
Renate Meijering (SPOT Groningen)
Marlene Kenens (ITA )
Wat ga je horen en beleven?Eens in zoveel tijd zullen podia, festivals of makers zich moeten heruitvinden en zich moeten aanpassen aan veranderingen om hen heen. Hoe doe je dat en waar loop je tegenaan? Met o.a. Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg, Renate Meijering, hoofd marketing van SPOT Groningen en Marlene Kenens, hoofd marketing van ITA Amsterdam.
Titel: Heb jij nog niet van The Commons gehoord? Dat wordt tijd
Type sessie:Presentatie
Wat ga je horen en beleven?Opeens horen we het op meerdere plekken om ons heen: the commons, of commoning. Als zo’n term ineens in zwang raakt dan is het oppassen geblazen! Tine de Moor van de Universiteit Utrecht heeft er onderzoek naar gedaan en kan uitleggen wat het is en in welke vorm het zich in de kunst- en cultuursector (en beleid) gestalte krijgt.
Titel: Henkjan Honing: waarom hebben we muziek?
Type sessie:Presentatie
Wat ga je horen en beleven?Een inspirerende inleiding in de muziekcognitie dat ons fundamentele inzichten verschaft in de rol van perceptie, emotie, geheugen, aandacht en verwachting in het luisteren naar muziek. Henkjan Honing s is als hoogleraar muziekcognitie verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Honing doet op spannende wijze verslag van zijn fascinerende onderzoek naar wat ons mensen tot muzikale dieren maakt. In zijn recente onderzoek probeert hij te ontdekken wat muzikaliteit is of kan zijn, en in hoeverre we deze capaciteit gemeen hebben met andere dieren, om er zo achter te komen wat de bouwstenen zijn van muzikaliteit.
Wat levert het op?Je weet waarom in principe iedereen muzikaal is . Je komt te weten waarom we muziek luisteren en het dus maken.
Titel: Het Grote Fair Practice debat
Type sessie:Debat
Sprekers:Esther van der Voort (Www.esthervdvoort.com)
Wat ga je horen en beleven?Muzikanten en andere kunstenaars verdienen een fatsoenlijke vergoeding, daar is niemand het over oneens. Maar als voor het betalen van al die artiesten niet substantieel extra middelen beschikbaar zijn, leidt dat tot het maken van drastische keuzes. Wat betekent dat voor de gehele sector? Er worden door kunstenaarsbelangenorganisaties 'overwinningsfeestjes' gevierd en unfair practice meldpunten ingericht. Andere belangengroepen schrijven verontrust stukken in de krant en waarschuwen voor verschraling. Echt met elkaar in gesprek gaan lijkt nergens te gebeuren. Het wordt eens tijd.
Titel: Het Grote ZZP-debat
Type sessie:Debat
Sprekers:Evert Verhulp (UvA / SER)
Dick Molenaar (All Arts Belastingadviseurs)
Roos Wouters (Zzp'er / Werkvereniging)
Wat ga je horen en beleven?Over zzp'ers raken we voorlopig niet uitgepraat. Ook in de kunst- en cultuursector werken er veel. Is dat een probleem? Zo ja, waarom? Zo niet, waarom niet? In december publiceert de Commissie Borstlap een rapport met aanbevelingen voor wetgeving. Ga in debat met o.a. commissielid, hoogleraar arbeidsrecht en kroonlid van de SER Evert Verhulp en Dick Molenaar (All Arts Belastingadviseurs).
Titel: Hoe gaat het met UPstream: Music?
Type sessie:Presentatie
Wat ga je horen en beleven?UPstream: Music biedt artiesten in de popmuziek de kans om te investeren in de ontwikkeling van hun carrière. Deze nieuwe subsidieregeling van het Fonds Podiumkunsten en SENA is nog geen jaar oud, maar toch een mooi moment om de regeling te evalueren. Hoe gaat het ermee? Fonds Podiumkunsten komt vertellen en gaat graag in gesprek.
Titel: Inclusiviteit, maar dan net anders
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Tim Geertshuis (TivoliVredenburg)
Ruben Bosch (Welcome to The Village)
Wat ga je horen en beleven?Over inclusiviteit is veel te doen. Vaak gaat het over het betrekken van mensen met een niet-Westerse achtergrond. Maar als organisatie is op heel veel verschillende manieren invulling te geven aan inclusiviteit. Welcome to The Village en TivoliVredenburg doen dat. Welcome to The Village probeert zo veel mogelijk lokale organisaties met niet meteen voor de hand liggende doelgroepen te betrekken. TivoliVredenburg is een samenwerking aangegaan met Amerpoort dat zorgt voor mensen met een verstandelijke beperking.
Titel: Joris Luyendijk over elites zoals 'wij' en onze privileges
Type sessie:Debat
Sprekers:Joris Luyendijk (Joris Luyendijk)
Wat ga je horen en beleven?Luyendijk gaat onder andere in op de mechanismes waardoor elites zichzelf en hun privileges in stand houden en wat dat betekent voor bijvoornbeeld onze goedbedoelde voornemens aangaande diversiteit en inclusie.
Wat levert het op?bewustwording
Titel: Kan een evenement als het songfestival eigenlijk wel doorgaan? Stand van zaken draadloze frequenties
Type sessie:Debat
Wat ga je horen en beleven?Bij de keuze van locaties voor grote evenementen speelt, meer dan voorheen, de vrije frequentieruimte op die locatie. Steden lijken gelijk, maar zijn dat zeker niet op het gebied van de frequenties die daar draadloos gebruikt kunnen worden. Een kijkje in de keuken van al die onzichtbare zaken die bepalen welk evenement op welke plek door kan gaan.
Titel: Kan een robot de programmeur vervangen?
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Jonas Kiesekoms (PXL-Music)
Wat ga je horen en beleven?We duiken onder in de wereld van Artificiële intelligentie en bekijken hoe deze steeds meer impact heeft op de cultuursector in het algemeen en de muzieksector in het bijzonder. We bekijken state of the art voorbeelden van AI in de cultuursector en gaan dieper in op een toepassing die momenteel ontwikkeld wordt aan Hogeschool PXL-Music Research in Vlaanderen. De onderzoeksgroep werkt aan een applicatie die op basis van data science voorspelt hoeveel tickets er verkocht zullen worden voor een bepaalde show in de toekomst. Is dit het einde van de programmeur? Kan een robot betere line-ups plannen dan een ervaren muziekprofessional? En hoe zit dat met de ethische vraagstukken?
Wat levert het op?Een blik op de toekomst.
Titel: KEES presenteert: intervisie voor visionaire vrijwilligerscoördinatoren
Type sessie:Workshop
Sprekers:Marjan Willemsen (KEES Cultuurvrijwilligers)
Hanneke Hulshof (KEES Cultuurvrijwilligers)
Wat ga je horen en beleven?Tijdens dit intervisieprogramma werk je met andere vrijwilligerscoördinatoren in een vertrouwelijke sessie met een praktijkcase van één van jou collega-vrijwilligerscoördinatoren. Dit gebeurt volgens een bepaalde intervisiemethode, waar een deel van de deelnemers actief aan kan deelnemen. De overige deelnemers observeren als toeschouwers. Er kunnen maximaal 8 personen deelnemen aan de intervisie. Aanmelden kan via kees@vnpf.nl t/m vrijdag 20 september.
Wat levert het op?Een oordeelvrij inkijkje in dilemma's die herkenbaar zijn voor vrijwilligerscoördinatoren. Welke mogelijkheden dragen collega's aan? Welke werken voor jou? Maak op een leuke manier kennis met een relatief eenvoudige methode. Wie weet kijk jij straks anders tegen een probleem aan en ga je naar huis met nieuwe oplossingen en inspiratie.
Titel: Liever een bestuur of een Raad van Toezicht?
Type sessie:Workshop
Sprekers:Jacqueline Stolmeijer-Arends (Platform Governance in Cultuur)
Marceline Loudon (Platform Governance in Cultuur)
Wat ga je horen en beleven?Culturele organisaties kunnen kiezen voor een bestuur of een raad van toezicht. Maar wanneer kies je welk besturingsmodel? Wat zijn de voor- en nadelen? Platform Governance in Cultuur gaat tijdens deze sessie met je in gesprek over deze modellen en wat de rolopvatting zou kunnen zijn van 1) een bestuurder, 2) een toezichthouder en 3) een directeur. Hoe zou jij jouw rol invullen, in welk model en op welke positie? Marceline Loudon en Jacqueline Stolmeijer-Arends hebben het Platform Governance in Cultuur opgericht om kennis en ervaring over governance uit te wisselen. Ze organiseren o.a. Tuinkamersessies. Vandaag bij ons op het congres!
Titel: Met Andere Ogen: een VR-beleving over Diversiteit en Inclusie
Type sessie:Workshop
Sprekers:Joan Tol (Code Diversiteit & Inclusie)
Michael Ghebreab (Criticall Mass)
Romy Jochems (VSBfonds)
Wat ga je horen en beleven?Diversiteit en Inclusie zijn veelbesproken onderwerpen. Soms schuurt en wringt het. Met een interactieve VR-ervaring stap je even in de schoenen van een ander en maak je kennis met een ander perspectief. Met Andere Ogen creëert wederzijds begrip en faciliteert uitwisseling tussen groepen en individuen.
Wat levert het op?Met andere ogen opent je letterlijk én figuurlijk de ogen. Je gaat weg met nieuwe inzichten en concrete acties die je kunt toepassen binnen je eigen leven en (directe) omgeving.
Titel: Music Moves Europe: Europese subsidies voor kleine podia en professionalisering. Iets voor jou?
Type sessie:Anders
Sprekers:Frank Kimenai (Creative Europe Desk NL)
Wat ga je horen en beleven?Music Moves Europe is het ondersteuningsprogramma van de Europese Commissie voor de Europese muziekindustrie. Ook voor poppodia en -festivals zijn er diverse mogelijkheden voor extra financiering. Dit najaar staan nieuwe calls open specifiek voor projecten van kleine podia en voor professionalisering en training. Frank Kimenai vertegenwoordigt de Creative Europe helpdesk in Nederland en vertelt je in deze sessie alles wat je wilt weten over het programma, doelstellingen en de nieuwe aanvraagmogelijkheden van Music Moves Europe.
Wat levert het op?Kennis en inzicht over het hoe en waarom van Music Moves Europe in het algemeen, en de twee huidige calls voor kleine podia en professionalisering en trainingen in het bijzonder.
Titel: Onderbuik of onderzoek? Data over je publiek verzamelen - en gebruiken - voor programmering en marketing
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Willem Wijgers (EMC Cultuuronderzoeken)
Jill Mos (P60)
Joep Gudde (Gebouw-T)
Wat ga je horen en beleven?Tijdens deze deelsessie gaat Willem Wijgers van EMC Cultuuronderzoeken in gesprek met de marketeers van onder andere P60 en Gebouw-T over hun redenen om onderzoek te doen naar herkomst, gedrag, voorkeuren en (bezoek)motieven van hun publiek, en over de manier waarop zij de onderzoeksuitkomsten gebruikt hebben om (delen van) hun beleid te wijzigen. Willem behandelt daarnaast kort enkele veel gebruikte onderzoeksmethodes en staat stil bij het bewust maken van de medewerkers van poppodia en –festivals van het nut van data-informed besluiten nemen.
Wat levert het op?Deelnemers raken vertrouwd met de kracht van data als basis voor gefundeerde besluiten over financiering, marketing en programmering. Ook maken ze kennis met verschillende manieren om data te verzamelen en in bruikbare inzichten om te zetten.
Titel: Ongewenst seksueel gedrag is niet oké, hoe werkt de campagne?
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Maartje Puts (Rutgers)
Merlijn Poolman (Nachtburgemeester Groningen )
Dennis Bontje (Stichting Sexmatters)
Wat ga je horen en beleven?Wat kun je als organisatie doen om ongewenst seksueel gedrag op jouw locatie of festival tegen te gaan? Meer dan 100 organisaties vragen hun bezoekers Ben je oke? te vragen als zij zien dat iemand lastiggevallen wordt. Hierdoor voelen hun bezoekers zich veilig om in te grijpen als ze zien dat iemand zich niet oké voelt, en hun eigen grenzen aan te geven als hen wat overkomt. Hoe pakken podia, festivals en clubs dit aan? En waar lopen zij praktisch tegenaan? Hoe reageren hun bezoekers? Wat vinden zij van Ben je oké? Dit ontdek je in gesprek met Dennis Bontje van Stichting Sexmatters, Merlijn Poolman, de nachtburgemeester van Groningen en Maartje Puts van de Ben je oké campagne. Ook kun je in deze sessie al je vragen bespreken met andere poppodia en festivalorganisatoren. En bij Rutgers aangeven wat je nodig hebt om nog beter om te gaan met ongewenst gedrag op jouw locatie.
Wat levert het op?In deze sessie krijg je concrete handvatten en tips over wat jouw organisatie kan doen om concertbezoekers, festivalgangers en uitgaanspubliek een ongedwongen en mooie tijd te bieden, gewoon zoals het meestal ook is en zoals het hoort te zijn.
Titel: Openings keynote: the serious business of FUN
Wat ga je horen en beleven?Michael Foley is schrijver en filosoof en een in Londen woonachtige Noord Ier. In zijn laatste boek 'Isn't This Fun?'( vertaald in Nederlands: 'Leuk hé?') buigt hij zich op zeer geestige wijze over the serious business of fun. Laat dat nu net voor een groot deel van onze sector dagelijkse kost zijn. Want, wat is er nu zo leuk aan leuke dingen? Waaruit bestaat de kunst van het plezier maken? Waarom verzamelen mensen zich graag in grote groepen, zoals tijdens concerten en festivals of zoals je wilt: tijdens congressen? Leuk is meer dan platte genotzucht. Foley onderzoekt verschillende zaken die mensen leuk vinden, en vraagt zich af hoe dat zo is gekomen en wat het zegt over de maatschappij. Foley pleit in zijn boek voor een volstrekt serieuze afwijzing van de ernst. Dat maakt nieuwsgierig. Het lijkt ons een ideale 'starter' voor een zeer smakelijk en – leuk – congres.


Wat levert het op?Je begrijpt dat 'leuk' meer is dan platte genotzucht, je krijgt inzicht waarom we ons op bepaalde manier gedragen.
Titel: Opfriscursus Arbowet & Eigenrisicodragerschap WGA
Type sessie:Presentatie
Wat ga je horen en beleven?In de Arbeidsomstandighedenwet - of kortweg: de Arbowet - staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te bevorderen. Vorig jaar is de wet op een aantal punten gewijzigd en dit heeft gevolgen voor je bedrijfsvoering. Wilt u eigenrisicodrager voor de WGA worden? Dan draagt u het risico voor de arbeidsongeschiktheid van uw (ex-)werknemers. Hoe zit dat precies en wat zijn de voor- en nadelen. Er zijn meer arbodienstverleners maar wij hebben Arboned gevraagd hierover wat te vertellen.
Titel: Plastics en circulaire duurzaamheid: de mogelijkheden
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Maarten van Lokven (Mojo Concerts)
Wat ga je horen en beleven?De wereld, Europa, Nederland en zelfs je eigen festival hebben er mee te maken: het gebruik van eenmalige plastics. Wat mag er nu wel en niet, verandert de regelgeving, zijn er oplossingen waar iedereen tevreden over is, en moet ik nu echt geloven dat er maar één oplossing is? Discussie is leuk maar vooral kennis en ervaring helpen je verder. Er zijn inmiddels diverse hulpmiddelen voor organisatoren en gemeenten om tot een goed en logisch beleid te komen.
Titel: Popmuziek recenseren in tijden van...
Type sessie:Anders
Sprekers:Hester Carvalho (O.a. NRC)
Pablo Cabenda (O.a. Volkskrant)
Wat ga je horen en beleven?Is er iets veranderd aan het vak van muziek recenseren? Eerst even de basis: wat is muziek recenseren en hoe je dat? Vervolgens: hoe recenseer je een eigenlijk een festival? Je kunt immers niet alles zien en voor veel bezoekers speelt sfeer/beleving een belangrijke rol. Welke rol hebben YouTube en streamingsdiensten? Vooral in urban/hiphop is het niet ongebruikelijk om losse tracks te plaatsen. Hoe beoordeel je dat op z’n merites als je gewend bent albums met de lengte van 2x een elpeezijde te beluisteren. In gesprek met recensenten van allerlei pluimages waaronder Hester Carvalho (NRC).
Titel: Positieve Gezondheid en werken in de popsector
Type sessie:Workshop
Sprekers:Piet Vessies (Alles is Gezondheid (VWS) / AWVN)
Wat ga je horen en beleven?Werken in de popsector is het mooiste dat er is! Soms kan het ook zwaar zijn; voor zowel lichaam, geest als sociaal. Hoe behoud je de balans tussen vrijwilligerswerk, je studie of baan en overige leven? Hoe ga je om met nachtwerk? Hoe lang houd je bepaald werk vol en in welke conditie? Verleidingen van genotsmiddelen!? Het is belangrijk om hierover het gesprek te voeren. Met collega’s, je leidinggevende of thuis.

Tijdens deze sessie maak je kennis met het concept van Positieve Gezondheid. Het is een andere benadering dan je gezondheid definiëren door enkel de afwezigheid van ziekte. Positieve Gezondheid kijkt naar veel meer aspecten. Een hulpmiddel daarbij is een online-vragenlijst die je tijdens deze sessie ter plekke invult. De uitkomst is geen doel maar een middel om bijvoorbeeld over jouw duurzame inzetbaarheid na te denken. De methode is ontwikkeld door het Instituut voor Positieve Gezondheid, één van de partners van Alles is Gezondheid; een zelfregulerend netwerk van ruim 3000 partners, dat de beweging naar een vitaler Nederland stimuleert. Alles is Gezondheid is onderdeel van het Nationaal Programma Preventie en wordt mogelijk gemaakt door de Rijksoverheid.
Titel: Positieve Gezondheid en werken in de popsector - In gesprek – voor diegenen die willen oefenen
Type sessie:Workshop
Titel: Presentatie Nederlands Handboek Evenementen Veiligheid
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Teddy Vrijmoet (Nederlands Handboek Evenementen Veiligheid (NHEV))
Wat ga je horen en beleven?Eind dit jaar verschijnt het Nederlands Handboek Evenementen Veiligheid. Vandaag krijgen de aanwezigen vast een vooruitblik: wat is het NHEV, waar gaat het over, wie hebben het mogelijk gemaakt, wat kan je ermee? We verklappen vast: het Handboek komt gratis beschikbaar, voor bijvoorbeeld organisatoren en betrokken overheden.
Titel: Roken, rookruimtes en het rookverbod
Type sessie:Debat
Sprekers:Pieter de Kroon (Overleg Amsterdam Clubs)
Wat ga je horen en beleven? Of je nu voor of tegen roken bent, duidelijk is dat we er wat mee moeten. De wetgeving verandert, de rechter kan versneld rookruimtes afschaffen. Iedereen in de horeca, dus ook een poppodium, een evenement, een festival moet goed weten wat nog wel en niet mag. Ondertussen worden er stevige boetes uitgedeeld richting organisatoren en gaat de dader, de roker, vrij uit. Reden voor debat!
Wat levert het op?Het delen van kennis en ervaring, wellicht zelfs oplossingen?! Of elkaar steunen in de ellende waar we samen in zitten…
Titel: Safari door het festivallandschap
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Harry van Vliet (Hogeschool van Amsterdam)
Wat ga je horen en beleven?De gloednieuwe Festival Atlas 2018 geeft een schat aan informatie over het rijke en diverse Nederlandse festivallandschap. Hoeveel festivals zijn er eigenlijk in Nederland? Hoe zijn deze verspreid over het jaar en het land? Hoeveel muziekoptredens worden er gegeven en hoeveel artiesten daarvan komen uit het buitenland? Wat is de rol van (social) media? Hoe verschillen muziekfestivals van film- en foodfestivals? Onderzoeker en auteur Harry van Vliet van de Hogeschool van Amsterdam presenteert de resultaten van de nieuwe Festival Atlas 2018 en we bespreken de belangrijkste conclusies en trends met een aantal festivalorganisatoren.
Wat levert het op?Een actueel beeld van het festivallandschap in Nederland, specifiek over aantallen festivals, spreiding, genres, muziekoptredens en media.
Titel: SEO: hoe komt jouw website hoger in Google?
Type sessie:Workshop
Sprekers:Jaap Schepers (Afdeling Cultuur)
Wat ga je horen en beleven?We gebruiken Google dagelijks in onze zoektocht naar inspiratie en informatie, ook wanneer we op zoek zijn naar een leuk uitje, zoals een concert of festival… en dat is natuurlijk precies hét moment dat jij gezien wilt worden. Maar hoe zorg je dat jouw website hoog in Google staat? In deze workshop over SEO (Search Engine Optimization) geven we je een aantal praktische tips om je zichtbaarheid in de zoekmachine te verhogen. SEO is veel meer dan alleen een technisch vakgebied. Content, gebruiksvriendelijkheid en PR vormen samen een minstens net zo belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. In deze workshop leer je wat de belangrijkste principes van SEO zijn, en hoe je ze kunt inzetten om een hoger plekje in de zoekresultaten te veroveren. Na afloop van de workshop kun je zelf aan de slag, of je kennis gebruiken om jouw webbureau (nog) beter aan te sturen.
Wat levert het op?Je leert de basisprincipes achter search engine optimization (SEO) en krijgt inzicht in de manier waarop Google je website beoordeelt. Je weet wat er voor nodig is om jouw website hoger in Google te krijgen.
Titel: Subsidiekansen voor poppodia en festivals?
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Marion Beltman (Onbegrensde Zaken)
Wat ga je horen en beleven?De meeste poppodia zijn bekend met exploitatiesubsidies van gemeenten en programmasubsidies van het Fonds Podiumkunsten, maar welke mogelijkheden zijn er nog meer? Hoe kun je anders nadenken over specifieke onderdelen van je organisatie om daar subsidie voor aan te vragen? Wat is bijvoorbeeld de sociale kant van een poppodium en wat voor geld kun je daarvoor aanvragen en bij wie? Hoe kan een tweede rechtspersoon helpen om voor extra geld in aanmerking te komen? Altijd gedacht dat je een puur commercieel festival bent? Wist je dat risicodragende programmering en een andere rechtspersoon kan leiden tot kansen op subsidies en fondsen?
Wat levert het op?Marion Beltman (Onbegrensde Zaken) neemt je mee langs de weg van fondsen en subsidies, waar projectplannen aan moeten voldoen en geeft handige tips en tricks. Er is gelegenheid tot het stellen van allerlei vragen.

Titel: Verhitte discussie over brandveiligheid – casus
Type sessie:Anders
Wat ga je horen en beleven?Het lijkt zo makkelijk en logisch: in het hele land de regels hetzelfde toepassen. Maar er zijn vragen, discussiepunten, een zoektocht naar oplossingen. We benoemen een aantal hete hangijzers. En de beste oplossing daarbij.
Titel: Waarom de Nederlander wel/niet naar een popconcert gaat!
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Marjolein de Boer (Academie voor Cultuurmanagement)
Wat ga je horen en beleven?Hoeveel mensen in Nederland gaan er eigenlijk weleens naar een popconcert en hoeveel niet? Hoe belangrijk vinden Nederlanders het om een popconcert in hun eigen gemeente te kunnen bezoeken? Welke associaties hebben zij bij popconcerten? En hoe verhoudt zich dit tot klassieke concerten? De Monitor Cultuurvertrouwen meet het consumentenvertrouwen in de cultuur. Samen met initiatiefnemer Marjolein de Boer van de Academie voor Cultuurmanagement verdiepen we ons in de motieven van de bezoekers - en de redenen waarom mensen (nog) geen popconcert bezoeken.
Wat levert het op?Meer inzicht in interesse van Nederlanders voor popconcerten en de motieven om wel of niet popconcerten te bezoeken kan informatie en inspiratie bieden aan directies, programmeurs en marketeers van podia om na te denken over hun product en boodschap voor het bereiken van nieuw publiek.
Titel: Waarom is er een cao voor poppodia en wat staat er in?
Type sessie:Anders
Sprekers:Pepijn ten Kate (Kunstenbond)
Gijs Bernard (013 Poppodium / Kunstenbond)
Joris Holter (Doornroosje / WNPF)
Hans Eliens (Jeugdcultuurhuizen Kanaleneiland en Overvecht)
Chris Keulemans (Gespreksleider)
Wat ga je horen en beleven?Sinds 2009 bestaat er een cao voor poppodia. Wat is een cao, waarom is deze er en wat staat er eigenlijk in? Vraag het de werkgeversvereniging (WNPF) en de vakbond (Kunstenbond).
Titel: Waarom is er geen ONS FONDS in de popsector?
Type sessie:Anders
Wat ga je horen en beleven?ONS FONDS is een initiatief uit de podiumkunsten en beeldende kunstsector. In korte tijd is met crowd funding meer dan 10.000 euro opgehaald. Doel van de hele exercitie was om samen met de leden een nieuw fonds op te richten. Los en wars van alle regels en voorwaarden waar vaker tegen wordt aangelopen in de kunst- en cultuursector. Hoe is dat experiment verlopen en waarom is er in de popsector niet de noodzaak om het zelf(de) te doen? Ga in gesprek met Talitha Stijnman, betrokken bij ONS FONDS en goede bekende van de popsector en Suzan Slinger die onderzoek deed naar het experiment.
Titel: Waarom wil je als podium of festival toegankelijk zijn voor iedereen?
Type sessie:Anders
Sprekers:Esther van der Voort (Www.esthervandervoort.com)
Maartje van Boekel (VNG)
Wat ga je horen en beleven?De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor het toegankelijk maken van een podium of festival voor mensen met een fysieke beperking. Vaak vestigt die aandacht zich op praktische aanpassingen die nodig zijn. Het is echter makkelijker om praktische aanpassingen door te voeren als je als organisatie weet waarom je dat wilt doen. Tijdens deze sessie gaat het een keer niet om wet- regelgeving en over de materiële aspecten, maar over wat je bereikt wanneer je echt toegankelijk bent voor iedereen. In een kleine groepssamenstelling word je gevraagd mee te denken over de vraag: waarom wil je als podium of festival eigenlijk toegankelijk zijn?
Titel: Warming Up: kunnen festivals en podia publiek betrekken bij het klimaatvraagstuk?
Type sessie:Anders
Sprekers:Matthea de Jong (Gespreksleider)
Wat ga je horen en beleven?Begin september kwamen een aantal festivals en podia en petit comité bijeen om na te denken over de vraag: welke rol kunnen festivals en podia spelen in het betrekken van publiek bij het klimaatvraagstuk? Of is dat niet aan hen? Wat kunnen ze doen naast allerlei praktische aanpassingen? Zin om mee te denken? Deze open brainstorm is het moment om hierover verder te praten en ideeën, gedachten en dilemma’s uit te wisselen! Het gaat niet over je eigen ecologische footprint of bedrijfsvoering, maar over programma en communicatie. Hoe gaat de zomer van 2020 eruit zien?
Titel: Wat fans willen
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Ellen Tolsma (Ticketmaster)
Wat ga je horen en beleven?Of je nou een tiener bent of een pensionado, je hele leven lang koop je tickets voor shows. Muzieksmaak ontwikkelt zich door de jaren heen, en zo ook het aankoopgedrag van fans. Ellen Tolsma (Manager Marketing Ticketmaster) geeft je inzicht in deze ontwikkeling, en laat zien hoe Ticketmaster steeds beter inspeelt op de behoefte van de fan.
Wat levert het op?Inzicht in aankoopgedrag fans.
Titel: Wat ging er mis deze zomer in festivalland en wat kunnen we daarvan leren?
Type sessie:Debat
Wat ga je horen en beleven?Een bijeenkomst die elk jaar ‘succesvol’ is: wat hebben we meegemaakt in de festivalzomer, wat heb je daarvan geleerd en hoe kunnen we anderen daarmee helpen?! Ervaringen van organisatoren, leveranciers, met inbreng van jezelf!
Titel: Wat is er aan de hand met decibellen? Mag er dan helemaal niets meer?
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Marcel Kok (DBcontrol)
Wat ga je horen en beleven?Regelmatig lees je over geluidsnormen, overschrijdingen, rechtszaken, geluidsmetingen.
Wat is nu de stand van zaken in het festival-landschap? En mag het in popzalen nu harder of juist zachter? Zijn er Europese normen op komst?
Marcel Kok, akoestisch adviseur en directeur van dBcontrol, neemt u mee door half Europa om in Nederland te eindigen.
Voorzien van foto's, filmpjes en praktische uitleg weet u na afloop weer veel meer over de decibellen bij muziek.
Titel: Wat is PACCT (Platform Arbeidsmarktagenda Culturele en Creatieve Sector) en wat is het zogenaamde Sociaal Arrangement?
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Esther van der Voort (Www.esthervdvoort.com)
Peter van den Bunder (Kunstenbond)
Wat ga je horen en beleven?Na oplevering van de arbeidsmarktagenda heeft de cultuursector in overleg met en gestimuleerd door het ministerie van OCW de uitvoering van de agenda ter hand genomen. Onder regie van de ‘Regiegroep Uitvoering Arbeidsmarktagenda’ (onder voorzitterschap van hoogleraar arbeidsrecht en SER-kroonlid Evert Verhulp) hebben zo’n 20 ‘aanjagers’ in werkgroepen gewerkt aan het uitwerken van verschillenden vraagstukken van de arbeidsmarktagenda.
Naar aanleiding hiervan wil 'de sector' komen tot een sectorbreed Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (PACCT). Het PACCT wil afspraken uit de arbeidsmarktagenda vastleggen, uitvoeren en monitoren die voor alle werkenden in de hele culturele en creatieve sector gelden. Denk hierbij aan een sociaal arrangement of een arbeidsmarkt & scholingsfonds. Ook wil het PACCT namens de sector afspraken maken, uitvoeren en monitoren met andere partijen die nodig zijn om de arbeidsmarkt te verbeteren. Bijvoorbeeld een convenant met overheden en fondsen.


Wat levert het op?Inzicht in de plannen aangaande hert arbeidsmarktbeleid in de Culturele en creatieve sector.
Titel: Wat staat er in de Wet arbeidsmarkt in balans en welke gevolgen heeft dat?
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Peter Volk (Stadhouders Advocaten)
Wat ga je horen en beleven?Op 1 januari 2020 treedt de Wet arbeidsmarkt in balans in werking. Die wet heeft behoorlijke gevolgen voor je bedrijfsvoering. De Wab is de opvolger van de Wet werk en zekerheid en gaat o.a. over regels voor oproepkrachten, hoeveel en welke contracten je iemand mag aanbieden in hoeveel tijd, de WW-premie, zelfde arbeidsvoorwaarden voor payrollers en de transitievergoeding. Laat je bijpraten door arbeidsjurist Peter Volk van Stadhouders Advocaten.
Titel: Wat verwacht een concert- of festivalbezoeker in 2030?
Type sessie:Anders
Sprekers:Martine Bosch (MOJO Concerts)
Emiel Haring (013 Poppodium)
Wat ga je horen en beleven?Stel je eens voor: het is 2030. Wie is dan je bezoeker en wat wordt dan van een festival of concert verwacht? Is dat iets heel anders dan nu? Zo nee, heel fijn, dan doen we niets. Zo ja, valt daar dan nu al op te anticiperen? Of zien we het tegen die tijd wel?
Titel: Welke Innofest-innovaties hebben echt succes op de markt gekregen?
Type sessie:Presentatie
Sprekers:Anna van Nunen (Innofest)
Wat ga je horen en beleven?Innofest timmert al een paar jaar aan de weg. Ze maken gebruik van festivals als levend laboratorium om innovaties te testen. Welke pilots en innovaties die hebben gedraaid op de Noordelijke festivals zijn ook echt zijn doorontwikkeld tot een financieel gezond(e) product of dienst? Directeur Anna van Nunen praat je graag bij! O.a. over Greener, Semilla, Ecocreation, Volta Energy, E-Waste Arcades, Aquacolor Sensors en GUTS Tickets.
Titel: Zijn jij en je collega’s oké? (workshop)
Type sessie:Workshop
Sprekers:Lia Sijnhorst (Veiligheidstrainingen.nl / BHV.NL)
Wat ga je horen en beleven?Het is ontzettend moeilijk om andere mensen en de manier waarop ze zich gedragen te veranderen. Maar je kunt wel zelf wat doen aan de manier waarop je met dat gedrag omgaat en hoe het bij je binnenkomt. Je maakt kennis met de verschillende vormen van ongewenst en agressief gedrag. Zo kom je erachter dat dit meer is dan alleen vloeken en geweld. En dat iedereen eigenlijk weleens met een bepaalde vorm van ongewenst gedrag te maken heeft. Je leert hoe je hiermee om gaat, hoe je een collega kan assisteren en hoe je om gaat met de 4 D’s: drank, drugs, dolheid en drukte.
Wat levert het op?- Zelfcontrole: hoe zet je primair gedrag om in professioneel gedrag?
- Vormen van ongewenst gedrag herkennen en passende interventies kunnen toepassen (ongewenst gedrag beïnvloeden)
- Omgaan met de 4 D’s: drank, drugs, dolheid en drukte